PSY701 Introduction to psychology

Faculty of Social Studies
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Ivo Plaňava (lecturer)
doc. Mgr. et Mgr. Václav Linkov, Ph.D. (assistant)
Mgr. Lenka Škarková Stojanová (assistant)
Mgr. Michal Tesař (assistant)
Guaranteed by
prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D.
Timetable
Fri 21. 9. 10:00–11:15 Aula, Fri 26. 10. 10:00–11:15 Aula, Fri 30. 11. 10:00–11:15 Aula
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 14 fields of study the course is directly associated with, display
Syllabus (in Czech)
  • 1. studium ps. : podoby, stupné, návaznosti. Odborná literatura a periodika. Práce se zadanou literaturou; styl a obsah písemných prací. Co nabízí studium, vyučující a co se očekává od studenta. Odlišeni ps.jako profese od aplikace ps. v jiných profesích. Zneužívání ps. a profesní /de/formace.
  • 2. Pojetí předmětu psychologie (Nakonečný, 1995, s.223-226). Základní, aplikované, pomocné a hraniční discipliny.
  • 3. Uvedeni do metodologie a metod : - Kerlinqer (str. 18-60) - heslo v knize M. Nakonečného (s. 65-74); - laická a odborná diagnostika, "haló efekt"; - šarlatánství a "zkraty" v posuzování druhých lidí
  • 4. Zdroje, podoby, osobnosti ps. XX. století: - fyziologická ps., elementová ps. , akademická ps. druhé poloviny 19. stol.; - celostní psychologie; - psychoanalýza, neopsychoanalýza, dynamická psychologie, - "object relations" (S. Freud, C.G.Jung, A.Adler...); - behaviorismus a neobehaviorismus; - kognitivní přistup; - humanistické přístupy (C. Rogers, A.Maslow, V.E.Frankl aj.); - integrativní a eklektický přistup. Pasáže z : Atkinsonová (a kol.) - s.15-23 Pro zvlášť zainteresované studenty: Kratochvil - s. 19 - 99; Freud.
  • 5. Co si přinášíme a co a jak získáváme: dědičnosti a prostředí. Lze člověka /z/měnit? K pojmu ontogenese, kvantitativní x kvalitativni přistupy; periodizace životní dráhy, vývoj. etapy, úkolový přístup. Pasáže z : Plaňava (s.19 - 26), Říčan (s.49-77)
  • 6. Co člověk potřebuje, oč usiluje; co chce, může a co snese: (k problematice motivace, potřeb, cílů a hodnotových orientací) . (Pozn. : bude probráno na přednášce; pro zvlášť zainteresované viz V.E.Frankl.)
  • 7. Kdy, kdo a co je "normální" aneb "Pohledy do psychopatologie". "0btížní lidé" (viz stud. text).
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Teacher's information
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
The course is also listed under the following terms Autumn 1999, Autumn 2000, Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2007/PSY701