FSS:PSY401 Methodology in psychology - Course Information
PSY401 Methodology in psychology (projects)
Faculty of Social StudiesAutumn 2005
- Extent and Intensity
- 1/1. 5 credit(s). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: z (credit).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. - Timetable
- Mon 12:00–13:30 U23
- Prerequisites (in Czech)
- (( PSY452 Quantitative research methods && PSY454 Statistics ) || ( PSY112 Quantitative research methods && PSY117 Statistics ))
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Psychology (programme FSS, N-PS)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem kurzu je rozvíjet schopnost kritického čtení výzkumných studií a samostatného provádění různých typů výzkumu. Důraz bude kladen na zvyování validity výzkumných zjitění a prohlubování znalostí a dovedností vedoucích k fundované formulaci výzkumného projektu. Promylený výzkumný projekt bude povaován za východisko diskusí v seminářích. Studenti mohou rovně zahájit výzkum, je bude součástí jejich diplomové práce. Tématicky je kurz orientován na obě výzkumná paradigmata kvantitativní i kvalitativní. V rámci kvalitativní metodologie budou studenti seznámeni s několika verzemi. Cílem je dále zopakovat a prohloubit teoretické znalosti i praktické dovednosti v oblasti různých výzkumných postupů (designů)
- Syllabus (in Czech)
- 1.Srovnání kvalitativního a kvantitativního přístupu k výzkumu v psychologii. Disciplinovaný výzkum jako alternativa k neproduktivnímu sporu kvantitativní a kvalitativní perspektivy. 2.Verze kvalitativního přístupu: heuristická, diskurzivní, feministická. 3.Verze kvalitativního přístupu: experienciální, kooperativní, participativní. 4.Verze kvalitativního přístupu: narativní, hermeneutická, fenomenologická a transpersonální. 5.Případová studie, akční výzkum. 6.Teoreticko-kritická analýza. 7.Validita kvalitativního výzkumu. 8.Oponentura výzkumných projektů. (několik po sobě následujících seminářů).
- Literature
- Hiles, D. (2001). Rethinking paradigms of research in psychology. Lecture Series, Brno. 81 str.
- Strauss, A. Corbinová, J. (1999). Úvod do kvalitativního výzkumu. Boskovice: Nakladatelství Albert.
- HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 243 s. ISBN 8071845493. info
- Čermák,I., Lindénová, J. (2000). Povolání: Herec (Kritické momenty v pracovním ivotě herců). Brno: Nakladatelství Větrné Mlýny, kapitola Teoretická východiska výzkumu na stranách 155-167.
- Čermák, I., Štěpaníková, I. (1997). Validita v kvalitativním psychologickém výzkumu.Čs.psychologie,6,503-512.
- Čermák, I. , Štěpaníková, I. (1998). Kontrola validity dat v kvalitativním psychologickém výzkumu. Československá psychologie, 1, 50-62.
- Čermák, I. (2002). Myslet narativně (kvalitativní výzkum on the road). I.. Čermák, M.. Miovský (Ed). Sborník z konference Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí.Brno: Psychologický ústav AV ČR, Nakladatelství Albert
- Bačová, V. (2000). Súčasné smery v psychológii. Hžadanie alternatív pozitivizmu. Preov: Filozofická fakulta Preovské univerzity
- Assessment methods (in Czech)
- Poadavky k zápočtu: Aktivní účast na oponentních seminářích. Poadavky ke zkouce: Hodnocení bude vycházet z písemného zpracování projektů a jeho obhajoby. V odůvodněných případech budou studenti individuálně přezkoueni a celkové hodnocení bude potom odvozeno z posouzení projektu, jeho verbální prezentace a úrovně prokázaných znalostí. Písemné projekty studenti odevzdají bezprostředně po prezentaci.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Teacher's information
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
- Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2005/PSY401