FSS:ZUR273 Digital Photography - Course Information
ZUR273 Digital Photography
Faculty of Social StudiesAutumn 2017
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Petr Lindner (lecturer)
- Guaranteed by
- Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Supplier department: Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies - Timetable
- Thu 8:00–9:30 Studio 527
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20 - fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 16 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Předmět primárně přináší osvojení základů práce s digitální zrcadlovkou (nebo bezzrcadlovkou) a také základy fotožurnalistiky v běžné novinářské či publicistické praxi. Student získá znalosti nezbytné teorie fotografie například z pohledu kompozice nebo využití ohniskové vzdálenosti či hloubky ostrosti. Osvojí si technické dovednosti ve smyslu ovládání fotoaparátu pro daný účel. Student nabude znalosti problematiky užití fotografie v rozličných médiích, ve vztahu k layoutu tištěných nebo online médií. Bude umět systematicky archivovat snímky, a také je „popisovat“ ve smyslu metatagů, klíčových slov, ale také samotných popisek k fotografiím. Student získá nezbytné informace o etice ve fotografii, ať už ve vztahu k zobrazovaným skutečnostem nebo z pozice role samotného fotožurnalisty.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Úvodní seminář: Seznámení s předmětem, s cvičeními a úkoly pro zápočet, včetně jejich zadání a termínů. Krize fotografie v médiích 21. století. Proč digitální zrcadlovku. 2. Základní nastavení fotoaparátu: Velikost a formát obrazových dat. JPEG vs RAW. Vyvážení bílé – teorie a praxe. Citlivost ISO. Proč používat Auto ISO. Jak na redukci šumu. Další nastavení (korekce geometrického zkreslení, korekce vinětace, …). 3. Exponometrie: Správná expozice je základem technicky kvalitní fotografie. Teorie: vztah clona/čas/citlivost. Problematické scény. Korekce expozice. Čtení histogramu. Využití zobrazení přepalů. Expozice s bleskem. Blesk plus přirozené světlo, blesk vs přirozené světlo. 4. Úhel záběru – objektivy a jejich ohniska a světelnost: Význam a působení ohnisek. Využití v praxi. Hloubka ostrosti, světelnost optiky. Vztahy, využití v praxi. Cvičení v hodině: Zaostřování autofokusem. 5. Datový formát RAW: Praktické zpracování fotografií ve formátu RAW. Jak nejlépe využít potenciál tohoto formátu. Cvičení. 6. Kompozice: Jak vidět jako fotograf. Základy kompozice obecně. Zlatý řez, středová kompozice, porušování pravidel. Kompozice ve vztahu ke konkrétním médiím. 7. Světlo ve fotografii: Základní myšlenka: Fotografie = kresba světlem. Jak vidět světlo a jak jej využít. Úhel světla, kontrast, barva – v praxi. Přirozené vs umělé světlo. Jak „zkrotit“ světlo ve svůj prospěch. 8. Portrét: Specifika portrétu pro reportážní praxi a pro rozhovor. Ochrana osobnostních práv. Komunikace s portrétovaným. Foto- a žurnalista v jedné osobě. Práce s ohnisky, hloubkou ostrosti, se světlem. Blesk jako dobrý pomocník i zlý sluha. Kompozice portrétu ve vztahu k portrétované osobě. Cvičení. 9. Reportáž 1: Co je reportážní fotografie (a co není). Význam fotožurnalismu ve 21. století – v době internetu a sociálních sítí. Etika ve fotožurnalistice. Manipulace s fotografií. Ochrana osobnostních práv. Etický kodex vydavatelů a tiskových agentur. Práva fotografa-novináře. Člověčí (lidský) přístup vs. „ostré lokty“. Reportážní fotograf v akci. Akreditace vs. „volné“ focení (na ulici…). Archivace fotografií (software, částečně i hardware). Metadata, hromadné přiřazení informací k fotografiím. Fotografie & popisky. Význam a pravidla popisek. Typografie popisek. 10. Reportáž 2: Technika fotografování reportáže. General news vs. Spot news – fotografování v předem naplánovaných (a naplánovatelných) podmínkách vs. nepředvídatelné akce. Funkce moderních fotoaparátů důležité pro pořizování reportážních snímků. Ohniska. Blesk. Expozice – jak je využít v praxi. Cvičení. 11. Vyhodnocení 1. úkolu: Diskuze, zpětná vazba. 12. Vyhodnocení 2. a 3. úkolu: Diskuze, zpětná vazba. Doporučení ke zpracování závěrečné práce. 13. Závěrečné kolokvium: Diskuze nad úkoly pro zápočet (a nad celým předmětem). Hodnocení předmětu, závěr předmětu.
- Literature
- Zpravodajství v médiích | Barbora Osvaldová a kol. | Karolinum Press 2011
- Blesk, Praktické postupy pro digitální fotografii | Tomáš Dolejší | Computer Press 2010
- Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
- Manuál pouličního fotografa | David Gibson | Zoner Press 2014
- Zákon č. 121/2000 Sb., autorský zákon
- Naučte se fotografovat dobře – kompozice | Bryan Peterson | Zoner Press 2015
- Portrét - naučte se fotografovat kreativně | Bryan Peterson | Zoner Press
- World Press Photo | https://www.worldpressphoto.org
- Velká kniha reportážní fotografie | Vincent Laforet | Computer Press 2012
- Czech Press Photo | https://www.czechpressphoto.cz
- Teaching methods
- Seminar
- Assessment methods
- Completed with credit on the basis of seminar work presentation.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
General note: Předmět je součástí studijní specializace Digitální média.
- Enrolment Statistics (Autumn 2017, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2017/ZUR273