FSS:PSY437 Projective Techniques - Course Information
PSY437 Principles of Projective Techniques
Faculty of Social StudiesSpring 2005
- Extent and Intensity
- 1/1. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Vladimír Michal, CSc. (lecturer)
- Guaranteed by
- PhDr. Vladimír Michal, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Mgr. Radana Šrubařová - Timetable
- each odd Wednesday 14:00–17:40 G31
- Prerequisites (in Czech)
- základní znalosti z psychologie osobnosti a z psychodiagnostiky
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Psychology (programme FSS, N-PS)
- Syllabus (in Czech)
- 1. Charakteristika projektivních technik ( 6 hodin )
- Diagnostické procedury širokopásmového přenosu: rozhovory a projektivní techniky. Psychometrický a projektivní přístup, interpretace vzorků a znaků chování.
- Teoretická východiska: pojetí projekce, psychoanalytický koncept, přínos tvarové psychologie, fenomenologie a hermeneutiky.
- Kritická hodnocení základních parametrů projektivních technik, problém standardizace a validizace. Výhody a nevýhody projektivních nástrojů v klinické práci, jejich využití pro vhled do struktury a dynamiky osobnosti. Výstupní informace jako diagnostické podněty, jejich verifikace a zpřesňování v klinickém kontextu.
- Klasifikace projektivních technik, typy jednotlivých kategorií. Demonstrace,praktická cvičení.
- 2. Projektivní techniky nejčastěji užívané v psychologické praxi ( 6 hodin )
- Konstruktivní a expresivní metody: Test tématické apercepce /TAT/ a jeho modifikace, kresba a malování / Baumtest, kresba postavy/
- Doplňovací metody: nedokončené věty, nedokončené příběhy
- Asociační techniky: asociační pokus ( a modifikace ), testy inkoustové skvrny /ROR, ZTT/
- Projektivní rozhovor
- Demonstrace, praktická cvičení
- 3. Úvod do aplikace Rorschachova a Zulligerova testu ( 12 hodin )
- (a) administrace, registrace odpovědí, inquiry, skupinová aplikace
- (b) analýza protokolu: signace, indexy pro interpretaci
- (c) interpretace: lokace, determinanty, obsahová řada, sukcese, typy apercepce a prožívání, znaky projevů probanda během administrace
- (d) specifické fenomény: selhání, "šoky", konfabulace, kontaminace, perseverace a iterace, infantilismy, specifické obsahy aj.
- (e) formulace diagnost. souhrnu v klinickém kontextu, nejčastější chyby v interpretaci, problém projektibility examinátora, metainterpretace
- (f) přehled některých diagnostických kategorií (kognitivní styly, motivace, sociabilita a typy sociálního chování, typy inteligence a speciální schopnosti, mentální retardace, lehké mozkové dysfunkce /LMD/, obecný syndrom organicity, neurotické a jiné poruchy
- (g) rozbor a hodnocení samostatných pokusů posluchačů
- ( V tomto tématickém okruhu jde o speciální tréninkový program )
- Literature
- Říčan,P. a kol.: Úvod do Rorschachovy metody, Bratislava 1988
- Michal,V.: Zulligerův tabulkový test, Trnávka u N.Jičína 1998
- Altman,Z.: Test stromu, Praha 1988
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Listed among pre-requisites of other courses
- Teacher's information
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
- Enrolment Statistics (Spring 2005, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2005/PSY437