FSS:PSY403 Psychodiagn. dětí, ml., rod. - Informace o předmětu
PSY403 Psychodiagnostika dětí, mládeže, rodiny
Fakulta sociálních studiíjaro 2006
- Rozsah
- 1/2/0. 5 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. - Rozvrh
- Po 12:00–13:30 P22
- Předpoklady
- ( PSY452 Kvantitativní metodologie || PSY112 Kvantitativní metodologie ) && ( PSY461 Základy neurověd || PSY130 Základy neurověd ) && ( PSY450 Psychopatologie || PSY175 Psychopatologie ) && ( PSY451 Fyziologie člověka || PSY113 Fyziologie člověka )
Studenti jednooborové psychologie z jiných fakult než je FSS MU si tento předmět mohou zapsat POUZE po úspěšném absolvování souborné zkoušky (či jejího ekvivalentu) nebo bakalářské zkoušky. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit frekventanty se základy psychologické diagnostiky dětí, adolescentů a rodiny. Důraz bude kladen na proces hodnoceni dítěte a volbu vhodných metod v diagnostické situaci. Způsoby tvorby diagnózy a klinické rozhodování bude rámcem úvah o užití diagnostického instrumentária. Reference o konkrétních a v praxi nejčastěji používaných diagnostických metodách budou spojovány s širším kontextem nejenom diagnostickým, ale i vývojovým a psychopatologickým. Absolvent kurzu by měl umět zvolit vhodné diagnostické metody, s jejichž pomocí by dokázal identifikovat obraz a etiopatogenezi problému dítěte.
- Osnova
- a) Obecná psychodiagnostika 1.Základní principy psychologické diagnostiky (teoretické modely: psychoanalýza, sociální učení, sociální kognice, behaviorismus, ekletický či integrativní přístup, diagnostika ve vztahu k intervenci či řešení problému, etické souvislosti, objektivita, kvantitativní a kvalitativní údaje, druhy diagnostických pomůcek). 2.Diagnóza, klasifikační systémy (formulace problému, kladení otázek, formulace hypotéz, volba metod, tvorba diagnózy, diferenciální diagnóza, vývojově pojatá diagnóza, specifika diagnostiky dětí, zdroje diagnózy, diagnóza a terapie, DSM IV, MKN 10, multiaxiální posuzovací systém). 3.Přímé pozorování chování, diagnostické interview, anamnéza 4.Peer-rating, sociometrické techniky, sebeposuzovací diagnostické nástroje (dotazníky) 5.Diagnostika inteligence a schopností 6.Projektivní a výrazové techniky b) Psychodiagnostika v praxi 7.Diagnostika raného vývoje, diagnostika předškolního dítěte 8.Diagnostika školního výkonu (mentální retardace, parciální poruchy učení) 9.Diagnostika externalizovaných a internalizovaných problémů (ADHD/ADD, disharmonické vývoje, dětské psychopatie, emocionální problémy dětí a adolescentů, dětské neurózy, deficity v sociálních vztazích, autismus) 10.Neuropsychologická diagnostika dětí a adolescence (percepčně motorické poruchy, organická poškození CNS) 11.Diagnostika rodiny a forenzní diagnostika 12.Psychologické vyšetření, zpráva z vyšetření, diagnostický nález
- Informace učitele
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Studenti jednooborové psychologie z jiných fakult než je FSS MU si tento předmět mohou zapsat POUZE po úspěšném absolvování souborné zkoušky (či jejího ekvivalentu) nebo bakalářské zkoušky. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2006/PSY403