FSS:PSY434 Rogers's Approach - Course Information
PSY434 Rogers's Approach
Faculty of Social StudiesSpring 2007
- Extent and Intensity
- 1/1/1. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Ladislav Nykl, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (assistant)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (alternate examiner) - Guaranteed by
- PhDr. Ladislav Nykl, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Mgr. Radana Šrubařová - Timetable
- Fri 16. 3. 9:00–17:00 U23, Sat 17. 3. 9:00–17:00 U23, Fri 27. 4. 9:00–17:00 U23, Fri 15. 6. 9:00–14:00 U23
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Psychology (programme FSS, N-PS)
- Course objectives (in Czech)
- Kurz seznamuje se základy procesů růstu osobnosti v poradenství, psychoterapii a ve všech mezilidských vztazích. Mentorem přístupu zaměřeného na člověka je nejznámější americký psycholog Carl R. Rogers. V průběhu semináře má student možnost poznat tento jedinečný a v psychologii esenciální přístup na základě vlastních zkušeností v interaktivním procesu ve skupině. Pro kurz je připraven e-learningový doplňující program z části vypracovaný několika studenty.
- Syllabus (in Czech)
- 1. blok: Seznámení s přístupem zaměřeným na člověka - vývoj a základní předpoklady. Klíčové pojmy: akceptace, empatické porozumění, autenticita. Průběh terapeutického sezení. Podmínky terapeutického procesu v terapii individuální i skupinové. Skupinový proces, jeho začátek a vývoj. Aktivní naslouchání – cvičení v malých skupinach. 2. blok: Přístup zaměřený na člověka v terapii, poradenství a encountrové skupině. Řešení konfliktu ve skupině. Demonstrace terapeutického rozhovoru. Terapeutický proces - proces uzdravení a osobního růstu. Skupinový proces. Shrnutí osobních a skupinových zážitků ve vztahu k procesu a vlastním změnám. 3. blok: Interaktivní skupinový proces. Role vedoucího skupiny, direktivnost - nedirektivnost. Video "Die Kraft des Guten" s C. R. Rogersem a video s R. Tauschem. Je aktivní účast pro vlastní vývoj nutná? Jaký dopad má, když se jedinec nezúčastní? Rozhodnutí klienta k terapii a osobnímu růstu. Skupinová práce. Shrnutí osobní a skupinových zážitků ve vztahu k procesu i změnám mimo skupinu. Poznámka: všechny bloky probíhají převážně jako encountrové skupiny podle C. Rogers. Jednotlivé body programu jsou non-direktivní součístí skupinového procesu.
- Literature
- NYKL, Ladislav. Pozvání do rogersovské psychologie - přístup zaměřený na člověka. Brno: Barrister & Principal, 2004, 140 pp. ISBN 80-86598-69-1. info
- ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. info
- ROGERS, Carl Ransom. On becoming a person : a therapist's view of psychotherapy. Boston: Houghton Mifflin, 1961, 420 p. info
- ROGERS, Carl R. Freedom to learn :a view of what education might become. Columbus, Ohio: Charles E. Merrill, 1969, x, 358 s. ISBN 0-675-09579-4. info
- ROGERS, Carl R. O osobnej moci. Translated by Matúš Dobšovič. Modra: Persona, 1998, 231 s. ISBN 80-967980-1-4. info
- ROGERS, Carl R. Spôsob bytia. Modra: Inštitút Rozvoja Osobnosti, 1997, 265 s. ISBN 80-967832-0-3. info
- ROGERS, Carl R. Entwicklung der Persönlichkeit :Psychotherapie aus der Sicht eines Therapeuten. Translated by Jacqueline Giere. Stuttgart: Ernst Klett Verlag, 1961, 409 s. ISBN 3-12-906880-5. info
- ROGERS, Carl R. Die nicht-direktive Beratung :Counseling and Psychotherapy. München: Kindler, 1972. ISBN 3-463-02176-5. info
- ROGERS, Carl R. Stávame sa partnermi : manželstvo a jeho alternatívy. Modra: Persona, 2001, 192 s. ISBN 80-867980-5-7. info
- NYKL, Ladislav. Beziehung im Mittelpunkt der Persönlichkeitsentwicklung - C. Rogers im Vergleich mit Behaviorismus, Psychoanalyse und anderen Theorien - Mutter-Kind und andere Beziehungen. Münster Berlin Hamburg London Wien: LIT Veralg, 2005, 190 pp. ISBN 80-86598-69-1. URL URL info
- Assessment methods (in Czech)
- 80 % aktivní účast, kurz předpokládá aktivní zapojení do skupinového procesu (introspekci a exploraci) a orientovanost ve vybrané literatuře. Indikátorem úspěšného zakončení je písemná práce o obsahu asi 6 stran z rámce tématů výuky vztažené aspoň na jednu knihu z dané literatury. Každý účastník zavěsí svoji práci do IS-systemu a hodnotí dvě jiné písemné práce. Písemné práce mohou být vypracovány týmově (tým 2-3 studenti), práce pak obsahuje vcelku ca 12 stran. Písemné práce odpadají pro účastníky dřívějších seminářů a studenty, kteří se zůčastnili na vytvoření e-learningových podkladů. Kniha "On encounter groups" od C. Rogers je jedna ze základních. Existuje v originálu a je skvěký německý překlad, kniha je přeožena též do slovenštiny a je v knihovně fakulty.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
General note: základní podklady jsou přístupné na způsob e-learningu v IS-systemu.
Information on the extent and intensity of the course: interaktivní skupina.
Information on course enrolment limitations: Min. 8 studentů pro otevření kurzu. - Listed among pre-requisites of other courses
- Teacher's information
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
- Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2007/PSY434