FSS:PSY403 Psychodiagn. dětí, ml., rod. - Informace o předmětu
PSY403 Psychodiagnostika dětí, mládeže, rodiny
Fakulta sociálních studiíjaro 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Ondřej Bouša (přednášející)
prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. (přednášející)
Mgr. Veronika Hanáčková (přednášející)
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Pátková Daňsová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Širůček, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každé liché pondělí 13:30–15:00 Aula
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY403/02: každé sudé pondělí 15:15–16:45 U41 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: pouze pro studenty jednooborového magisterského studia psychologie na FSS MU, event. studenty magisterského studia psychologie na FF MU po souborné zkoušce - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit frekventanty se základy psychologické diagnostiky dětí, adolescentů a rodiny. Důraz bude kladen na proces hodnoceni dítěte a volbu vhodných metod v diagnostické situaci a sepsání diagnostické zprávy. Způsoby tvorby diagnózy a klinické rozhodování bude rámcem úvah o užití diagnostického instrumentária. Reference o konkrétních a v praxi nejčastěji používaných diagnostických metodách budou spojovány s širším kontextem nejenom diagnostickým, ale i vývojovým a psychopatologickým.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu by studenti měli:
- znát základní principy a metody užívané v dětské psychologické diagnostice
- rozumět základním benefitům nejčastěji používaných metod a být si vědomi i jejich limitů
- umět identifikovat, které anamnestické údaje jsou relevantní k diagnostické otázce a být schopen je získat
- při popisu pozorovaného chování brát v úvahu diagnostickou otázku a věk dítěte
- psát diagnostické zprávy, které a) integrují informace z více zdrojů, b) odpovídají na diagnostickou otázku, c) nabízejí i alternativní vysvětlení/hypotézy - Osnova
- Kontext rodinného prostředí v diagnostice dětí a zjišťování názoru dítěte (zkušenosti z rozvodových situací a únosových kauz)
- Rozhovor a pozorování
- Diagnostika raného vývoje (raný vztah matka-dítě, poruchy regulace)
- Projektivní metody
- Diagnostika inteligence a rozumových schopností
- Základní postupy a principy v diagnostice dětí; důležitost anamnézy, psaní zpráv; etické aspekty diagnostiky
- Kojenecký věk a batolecí období – škály psychomotorického vývoje
- Předškolní věk
- Školní věk – praktické ukázky administrace metod vyšetření rozumových schopností
- ADHD, PAS, úzkostnost, depresivita
- Literatura
- povinná literatura
- Zuckerman, E. L.(2010): Clinician’s thesaurus. The guide to conducting interviews and writing psychological reports (7th ed.). New York: Guilford Press.
- Lichtenberger, E. O., Mather, N., Kaufman, N. L., & Kaufman, A. S. (2004). Essentials of Assessment Report Writing. New York: John Wiley & Sons.
- Braaten, E. (2007). The Child Clinician's Report-Writing Handbook Handbook. New York: Guilford Press.
- VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
- SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
- Výukové metody
- přednášky, semináře, videa, kazuistiky, skupinové diskuze, hraní rolí, samostatné učení a studium manuálů diagnostických metod, samostatné vyšetření a sepsání zprávy
přednášky jsou věnovány základním principům a oblastem diagnostiky
semináře jsou věnovány diagnostickým metodám a specifikům diagnostiky v různých vývojových obdobích - Metody hodnocení
- zápočet:
- aktivní účast na seminářích (povolena je jedna absence)
- přijetí diagnostické zprávy
závěrečná zkouška se skládá:
- z písemné části pokrývající diagnostické metody (jejich užití, výhody a nevýhody), principy dětské psychologické diagnostiky, etiku a principy psaní diagnostických zpráv
- z ústní části, v níž studenti musí zformulovat své diagnostické úvahy nad modelovou kazuistikou (anamnestickými údaji dítěte a výsledky testů), kterou dostanou u zkoušky - Informace učitele
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2017/PSY403