MPDI101 Pedag.psych.diagnostika

Lékařská fakulta
jaro 2020
Rozsah
2/0/0. 30. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 19. 2. 8:00–11:20 učebna 22, St 26. 2. 8:00–11:20 učebna 22, St 4. 3. 8:00–11:20 učebna 22, St 11. 3. 8:00–11:20 učebna 22, St 18. 3. 8:00–11:20 učebna 22, St 25. 3. 8:00–11:20 učebna 22
Předpoklady
MPMV091 Teorie a metod. výchovy && MPPH081p Psychologie zdraví - př. && MPPH081s Psychologie zdraví - sem.
MPMV091 && MPPH081p && MPPH081s
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: studenti mají porozumět obecným otázkám pedagogické a psychologické diagnostiky; mají být informováni o metodologických základech pedagogické a psychologické diagnostiky; mají pochopit etické otázky diagnostiky, možnosti a limity poznávání lidí.
Výstupy z učení
Student po ukončení předmětu:
- porozumí obecným otázkám pedagogické a psychologické diagnostiky;
- je informován o metodologických základech pedagogické a psychologické diagnostiky;
- chápe etické otázky diagnostiky, možnosti a limity poznávání lidí.
Osnova
  • Metody psychodiagnostiky. Psychologické metody a jejich vlastnosti. Přehled. Klinické metody: pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů. Testové metody: výkonové testy, testy osobnosti (projektivní, objektivní, dotazníky, posuzovací stupnice) Diagnostika žáka Diagnostika třídního klimatu. Diagnostika sociálních vztahů v rodině Pedagogická diagnostika ve výchovných činnostech Pedagogicko - psychologický nález Školní zralost ADHD/ADD Vývojové poruchy učení: dyslexie Vývojové poruchy učení: dysgrafie, dysorthografie, dyskalkulie Děti autistického spektra (včetně Aspergerova syndromu) Děti s disharmonickým vývojem osobnosti Děti s odlišnostmi v mentálním vývoji (mentální retardace) Profesní orientace u dětí a dospívajících Etické aspekty psychodiagnostické činnosti
Literatura
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
  • PEŠOVÁ, Ilona a Miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 150 s. ISBN 8024712164. URL info
  • THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. 2012. ISBN 978-80-262-0215-8. info
  • Monatová, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: PAIDO, 2000.
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
kolokvium, aktivní vystoupení na připravené téma, min. 80% účast
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.