LF:MPSP081 Sociální psychologie - Informace o předmětu
MPSP081 Sociální psychologie
Lékařská fakultajaro 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 30. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Jan Krása, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Jan Krása, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 19. 2. 10:00–11:40 učebna 59, Po 26. 2. 10:00–11:40 učebna 59, Po 4. 3. 10:00–11:40 učebna 59, Po 11. 3. 10:00–11:40 učebna 59, Po 18. 3. 10:00–11:40 učebna 59, Po 25. 3. 10:00–11:40 učebna 59, Po 8. 4. 10:00–11:40 učebna 59, Po 15. 4. 10:00–11:40 učebna 59, Po 22. 4. 10:00–11:40 učebna 59, Po 29. 4. 10:00–11:40 učebna 59, Po 6. 5. 10:00–11:40 učebna 59, Po 13. 5. 10:00–11:40 učebna 59
- Předpoklady
- MPOG071 Vývojová psychologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Optometrie (program LF, N-OPTO)
- Cíle předmětu
- Kurs sociální psychologie je orientován na vytvoření základů sociálně psychologického myšlení v kontextu profesí zaměřených na práci s lidmi. Podává přehled teorie mezilidských interakcí v makro i mikrosociálním prostoru. Seznamuje se sociálně psychologickými aspekty pedagogické komunikace; informuje o zákonitostech a podmínkách adekvátní sociální percepce a atribuce; obojí v souvislosti s možnostmi kultivace a sebevýchovy. Druhou podstatnou část tvoří psychologie skupinového života; psychologické aspekty struktury a dynamiky skupin s ohledem na specifika různých druhů skupin dětí a mládeže a různých oblastí společenského života.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu schopen orientovat se v teoriích mezilidských vztahů. Student bude rozumět problematice pedagogické komunikace, bude se orientovat v oblasti sebevýchovy a kultivace osobnosti.
- Osnova
- 2. Humanizace člověka - socializace osobnosti - psychologická charakteristika procesu socializace jedince; procesy personalizace, kulturace, profesionalizace a socializace; specifika řízené socializace (výchovy) a dalších socializačních mechanizmů a vlivů; kritéria efektivity socializace. Produkty socializace. 3. Sociální učení jako psychologický mechanizmus socializace; sociální posilování, imitace, identifikace; podmínky efektivity sociálního učení. Podmínky efektivity sociálního učení. Sociální učení, kultivace a výchova. 4. Psychologie mezilidských vztahů základní znaky interakcí (vztažnost, stimulace, ovlivnění); kritéria efektu interakce (aktivita, úroveň zprostředkovanosti, hodnoty); Typy součinnosti (koexistence, koordinace, kooperace; rivalita, soutěžení, reciprocita); některé možnosti psychologické analýzy mezilidských vztahů. Interakční styl. 5.Komunikace - komunikační obsahy; druhy a styly komunikace; efektivní komunikace. Patologická komunikace. Komunikační fauly. Možnosti kultivace komunikačních dovedností. 6. Percepce a atribuce - senzitivita; situační vnímání; utváření obrazu jiného člověka, zdroje vnímání a posuzování jiného člověka; chyby v percepci; atribuce, sebepercepce a sebehodnocení. 7. Sociální vlastnosti a rysy osobnosti - kooperativnost - sociabilita - tolerance - sociální tvořivost - mínění a postoje - vztahově postojové vlastnosti osobnosti. 8. Sociální opora. Druhy, mechanizmy. Sociální opora. 9. Psychologická charakteristika sociální skupiny se zaměřením na malou sociální skupinu, znaky, atributy sociální skupiny - struktura a dynamika malé sociální skupiny; skup. normy, cíle a způsoby jejich dosahování; Tým; týmové role. 11. Problémové, náročné a konfliktní sociální situace (frustrace - deprivace - stres: hledisko sociálně- psychologické), konfliktní situace (konflikty intra- a interskupinové, konflikty rolí; frustrace jako sociální situace, frustrace jako stav (prožitek), typické reakce žáků na frustraci; situace frustrace a stresu; stres - hledisko sociálněpsychologické; frustrační tolerance; sociální faktory utváření odolnosti vůči stresu a frustraci; deprivace (sociální) - důsledky. 12. Aktivizující metody a postupy v práci učitele využívající sociálně-psychologických výcvikových technik. 13. Závěrečná syntetizující úvaha nad poznatkovým systémem SP, event. volné téma dle zájmu studentů.
- Literatura
- Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe, Translated by Dagmar Brejlová - Pa. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 769 s. ISBN 8073670925. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Sociální psychologie. Brno, 2004, 215 s. ISBN nepřiděleno. info
- ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vyd. Brno: PAIDO, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
- SLAMĚNÍK, Ivan a Jozef VÝROST. Sociální psychologie [Výrost, 1997] : Sociálna psychológia [Výrost, 1997]. Vyd. 1. Praha: ISV - nakladatelství, 1997, 453 s. : i. ISBN 80-85866-20-X. info
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat online: přednáška, konzultace
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen písemným testem / alternativním terminologickým testem / vědomostním testem
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2024/MPSP081