SV4BP_FiVS Educational Philosophy Seminar

Faculty of Education
Autumn 2005
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Timetable
Tue 9:20–11:00 učebna 20
Prerequisites (in Czech)
Předmět je určen studentům bakalářského studia Sociální pedagogiky se zam. na volný čas.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Filozofie výchovy jako disciplína, která klade zajímavé a inspirující otázky, které se dotýkají existence člověka a výchovného působení na jedince a společnost, filozofie výchovy a vědecké bádání v pedagogice, soudobé teorie vzdělávání, filozofie výchovy a historie pedagogiky, vybrané pedagogické směry.
Syllabus (in Czech)
  • Filozofe výchovy jako spekulativní věda, její pojetí a úkoly Etologická východiska, souhrn nejzávažnějších okolností současného světa Vybrané teorie vzdělávání Přehled pedagogických směrů, zejména období 20. století Základní vhled do oblasti filozofie výchovy v historickém kontextu
Assessment methods (in Czech)
Návrh základních témat k vystoupení v semináři 1. Antika sofisté, Sokrates, Platón, Aristoteles, Quntilianus a jeho pojetí výchovy a vzdělávání 2. Křesťanská koncepce vidění světa, společnost, člověka znalost Nového zákona (Vznik klášterů a jejich společenská, kulturní a vzdělávací funkce, poustevnictví, řehole, současná výchovná a vzdělávací činnost církví, Scholastika 3. Renesanční koncepce člověka, kulturních hodnot, vliv na výchovu, přehled různých zemích Evropy: Itálie, Francie, Španělsko, Německo, Čechy. (odraz renesanční filozofie ve zdůvodnění pedagogických principů Komenský, jeho díla, díla evropských autorů) 4. Reformace a protireformace a její cíle. Výchova člověka, bratrské školství, vývoj, ideová základna, jezuitské školství v Čechách a na Moravě, souvislosti s renesančními vlivy 5. Osvícenství v Anglii empirismus Francise Bacona, John Locke a jeho vliv na Francii, americké osvícenství Franklin, Jefferson, Paine, americký romantismus (Cooper, Emerson, Thoreau vliv na mimoškolskou výchovu), americký pragmatismus (Dewey) 6. Evropské osvícenství, francouzský racionalismus, Rousseau Emil, Pestalozzi a jeho působení mezi dětmi. 7. Evropské filozofické proudy a jejich vliv na výchovu. Herbart, Tolstoj, Masaryk 8. Přehled filozofických názorů na přelomu 19. a 20. století 9. Pedagogický reformismus příčiny vzniku, hlavní znaky, rozvoj mimo školské výchovy, sociální pedagogika vznik a význam 10. Postmodernismus a jeho ohlasy v pedagogickém myšlení
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2005/SV4BP_FiVS