PdF:CH2MP_1W1S Aplikovaná chemie - Informace o předmětu
CH2MP_1W1S Aplikovaná chemie
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr. (přednášející)
doc. RNDr. Luděk Jančář, CSc. (přednášející)
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Jiří Šibor, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Pelcová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je navázat na základní chemické vědomosti získané během předchozího studia a na jejich základě vysvětlit využití chemických látek a chemických dějů v každodenním životě.
- Osnova
- 1. Fyziologicky aktivní látky. 2. Léčiva (podstata účinku, aplikace), s důrazem na léčiva dostupná bez receptu (možná rizika). 3. Drogy (podstata účinku, rizika). Tvrdé versus měkké drogy. Toxikomanie - možnosti léčby (s pomocí náhradních látek). Kofeinismus, kouření, alkoholismus. 4. Chemie a ochrana životního prostředí (vliv chemických látek na životní prostředí, podstata účinku, možnosti nápravy). 5. Možnosti a prostředky analýzy, resp. stanovení chemických látek běžně aplikovaných v životě. 6. Výbušniny: Rozdělení, aplikace. Zábavná pyrotechnika. 7. Aplikovaná jaderná chemie: analytické využití, jaderná chronologie, průmyslové využití, lékařské a potravinářské využití. 8. Vybrané elektrochemické výroby, hydroelektrometalurgie, elektrometalurgie tavenin, galvanotechnika. 9. Vybrané kapitoly z fotochemie (fotografická chemie, fotosyntéza, biologický význam UV záření).
- Literatura
- Navrátil O. a kol.: Jaderná chemie. Academia, Praha 1985.
- Neiser J. a kol.: Obecná chemická technologie. SPN, Praha 1981.
- Kalous V. a kol.: Metody chemického výzkumu. SNTL/ALFA, Praha 1987.
- Klener P.: Chemoterapie - minimum pro praxi. Triton, Praha 1999.
- Davídek J., Velíšek J.: Analýza potravin. VŠCHT Praha, Praha 1992.
- Pichler J: Chemie ve společnosti - I - Chemizace. PřF MU v Brně, Brno 1992.
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá formou projektu. Studenti si po dohodě s vyučujícími vyberou vhodná témata k samostatnému zpracování, která pak v určených termínech prezentují před celou seminární skupinou. Rozpis témat je v tištěné formě k dispozici na oficiální nástěnce katedry chemie. Hodnoceni budou za obsahovou správnost svého vystoupení a za kvalitu jeho didaktického zpracování. Kromě toho vyučující doporučují, aby si samostatně prošli učivo uvedené ve studijních materiálech na internetových stránkách: http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/ZFC/vyroby/obecne-o-vyrobach.htm http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/suroviny.htm http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/ZFC/nebezp-latky/nebezp-chem-l.htm http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/historie+chemie.htm
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/CH2MP_1W1S