PdF:SC4MK_PAT2 Soc.pathology and prevention 2 - Course Information
SC4MK_PAT2 Social pathology and prevention 2
Faculty of EducationAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 0/0/1. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková - Prerequisites
- The subject is primary intended for students of magister program of social pedagogic specialisation in combined form.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Education (programme PdF, N-PD)
- Social Education (programme PdF, N-PD, specialization Čtvrtý modul)
- Course objectives
- The subject deals with theoretical and practical questions of social pathologies and it deeps problematics of negative displays in school enviroment from the bachelory part of studies.
- Syllabus
- Themes of courses, areas for examination: 1. Norm and order in society. 2. Theory of social deviations, definition of social pathology. 3. Social control. 4. Absenteeism 5. Agression and bullying. 6. Criminality and delinquention. 7. Drugs as an actual thread. 8. Pedagogue and his competentions in the area of social pathologies. 9. Deviations of behaviour. 10. Pathological addictions. 11. Pathology of family. 12. Deviation in life of individuum homelessness, prostitution, suicidality. 13. Extrme movements, sects and cults. 14. Negative influence of massmedia, globalisation. Medial education. 15. Xenophoby, racism. 16. Pedagogical educatinal institutions in prevention and atonement of social pathological phenomeons. 17. Prevention, atonement, repression.
- Literature
- ČECH, Tomáš. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků (School and social pathologic symptoms in behavior of pupils). In STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: MSD, 2002, p. 115-124. ISBN 80-86633-00-4. info
- ČECH, Tomáš. Primární drogová prevence a protidrogová výchova ve školách (Primary drug prevention and anti-drug education in schools). In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita, 2005, p. 140-152. Studie z teorie a metodiky výchovy, II. díl. ISBN 80-210-3687-7. info
- MÜHLPACHR, Pavel. Sociální patologie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 104 stran. ISBN 8021025115. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese :variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 444 s. ISBN 80-7178-214-9. info
- BREZÁK, Jozef. Sociálna patológia. Edited by Peter Ondrejkovič. 2., rozš. vyd. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 2001, 310 s. ISBN 8022406856. info
- ONDREJKOVIČ, Peter and Eva POLIAKOVÁ. Protidrogová výchova. Prvé vydanie. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 1999, 356 stran. ISBN 8022405531. info
- Život s deprivanty. Edited by František Koukolík - Jana Drtilová. 1. vyd. Praha: Galén, 2001, 390 s. ISBN 80-7262-088-6. info
- NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-432-X.
- ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
- KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha : Portál, 1997.ISBN 80-71781-231.
- STEJSKAL, Jan. Mládež a delikvence. Edited by Jaroslav Nevoránek. 2001, 48 l. info
- VANÍČKOVÁ, E. aj. Násilí v rodině Syndrom zneužívaného a týraného dítěte. Praha : Karolinum, 1993.
- MATOUŠEK, O. aj. Práce s rizikovou mládeží. Praha : Portál, 1996.
- KOŤA, Jaroslav. Aktuální problémy výchovy: analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Edited by Richard Jedlička. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 169 s. ISBN 8071845558. info
- JEDLIČKA, R.; KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1998.
- TURČEK, K. Psychopatologické a sociálno-patologické prejavy u detí a mládeže. Bratislava : IRIS, 2000. ISBN 80-8901806-8.
- Assessment methods (in Czech)
- Typ předmětu: přednáška.
Ukončení: zkouška.
Předpoklady pro ukončení předmětu:
A. SEMINÁRNÍ PRÁCE
1. Řešení konkrétního (popř. modelového) případu z praxe (vlastní, popř. zprostředkovaně). Práce musí obsahovat: a/ teoretická východiska (vymezení vybraného jevu, etiologie, znaky, aktéři atd.); b/ analýza konkrétního případu a postup jeho řešení (popř. návrh postupu) s plánem do budoucna včetně zainteresování odborných pracovišť; v případě vyřešeného případu reflexe správnosti postupu, zaujetí kritického stanoviska.
2. Projekt primární prevence konkrétního sociálně patologického jevu pro využití v pedagogické praxi (záškoláctví, šikana, delikvence, drogová závislost, popř. jiné na základě konzultace). Práce bude obsahovat: a/ teoretické vymezení jevu, stav řešené problematiky, aktuálnost problému;, b/ samotný projekt s uvedením záměru projektu, cílové věkové skupiny, prostředí realizace, zainteresovaných osob, průběhu realizace, materiálních požadavků. Důraz bude kladen na pedagogické zpracování průběhu, nepožaduje se (ale je možná) kalkulace finančních nákladů. Rozsah každé práce: min. 3-4 strany (PC, řádkování 1, písmo max. velikosti 12 arial nebo times new roman). Práce musí, v případě využití odborné literatury, obsahovat odkazy v textu na odbornou literaturu a v závěru Seznam použité literatury. B. SLOVNÍK ODBORNÝCH POJMŮ Každý student dostane přidělený odborný termín, který podrobně rozpracuje, definuje, vymezí, analyzuje. Při zpracování je třeba podchytit různé pohledy nazírání na přidělený jev různými autory. Je třeba řádně citovat využité zdroje a ty uvést v seznamu literatury. Student svůj zpracovaný pojem poskytne spolužákům a každý si vytvoří vlastní, abecedně řazený slovník odborných pojmů z oblasti sociální patologie. Rozsah 1-2 strany. C. PÍSEMNÁ ZKOUŠKA v rozsahu okruhů předmětu, která vyžaduje hlubší teoretické znalosti z vymezených oblastí. - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SC4MK_PAT2