PdF:SV4BP_SPP1 Special pedagogy - Course Information
SV4BP_SPP1 Special pedagogy
Faculty of EducationAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Timetable
- Tue 16:10–16:55 ZŠ Křídlovická
- Prerequisites
- The subject is an obligatory part of present and bachelory specialization Social pedagogic and free time education. It is not intended for students of Special pedagogic specialisation.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social and Free Time Education (programme PdF, B-PD)
- Course objectives
- The subject in theoretical level introduces to problematics of education and teaching of individuals that demand a special care. .
- Syllabus
- 1. Special pedagogic as scientific disipline. 2. Summary of evolution history of SP 3. Clasification, terminology. 4. Socialisation, integration/inclusion. 5. Methodes of special pedagogc. 6. Pedagogic-psychological advising system. 7. Special-pedagogical diagnostic. 8. Psychopaedic. Mental retardation. 9. Somatopaedic. Body handicaps. 10. Etopaedic. Lesions of behaving and emotions. 11. Logopaedic. Handicaps of speech and communication. 12. Surdopaedic. Hearing handicaps. 13. Oftalmopaedic. Visual handicaps. 14. Combinated malfunctions and handicaps. 15. Autism. 16. Alternative and augmentative communication. 17. New therapeutical conceptions in work with handicaped individuals. 18. School by health care institutions, game theraphy. Vouluntarism in hospitals. 19. Free time in life of handicaped individuum. 20. Social pedagogue, pedagogue of free time in special – pedagogical institution.
- Literature
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální (Integrative special education. Integration of school and social.). 2nd ed. Brno: Paido Brno, 2004, 463 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
- MÜLLER., O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc : UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9.
- PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno : MU, 1997.
- CHVÁTALOVÁ, I. Jak se žije dtem s postižením. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-588-1.
- GILLBERG, CH.; PEETERS, T. Autismus zdravotní a výchovné aspekty. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-856-2.
- NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.
- VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně-pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003. ISBN 80-86633-08-X.
- MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc : UP, 1999.
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: přednáška. Ukončení: zkouška. Požadavky k ukončení: úspěšné složení zkoušky.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
General note: Nezapisují SP.
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SV4BP_SPP1