ZS1BP_SPDD Seminar to Educational diagnostics and assessment

Faculty of Education
Autumn 2008
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Kateřina Pěčková (seminar tutor)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Timetable of Seminar Groups
ZS1BP_SPDD/01: Wed 10:40–12:20 učebna 39, J. Kratochvílová
ZS1BP_SPDD/02: Wed 14:20–16:00 učebna 39, J. Kratochvílová
ZS1BP_SPDD/03: Mon 13:25–15:05 učebna 39, J. Kratochvílová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Pedagogic diagnostics is pedagogic discipline that the deal with recognition, appraisal of quality and evaluation process, contentual and structural aspects educational of the process with objective optimise this suit on the behoof of particular and social development child, pupil (student). Aim subject is familiarization intending teachers, theory bases pedagogic diagnosticians and creation countries their professional diagnostic skills.
Syllabus
  • Basic theoretic data pedagogic diagnosticians
  • Pedagogic diagnostics readiness child on school education
  • Pedagogic diagnostics pupil (student) into school class
  • Diagnostics families like educational agent's
  • Method diagnosed course and results education
  • Pedagogic diagnostics educational activity
  • Diagnostics social clime school classes
  • Method testing
  • Diagnostics motivation, interests, self-assesment .
Literature
  • SPÁČILOVÁ, Hana. Pedagogická diagnostika v primární škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 74 s. ISBN 8024405687. info
  • HRABAL, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 199 stran. ISBN 8024603195. info
  • HRABAL, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 199 stran. ISBN 8024603195. info
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, 2001, 207 pp. ISBN 80-7178-544-X. info
  • ČÁP, Jan and Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
  • SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole :východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 80-7178-262-9. info
  • MOJŽÍŠEK, Lubomír and Ludvík EDELSBERGER. Teoretické otázky pedagogické diagnostiky. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 161 s. URL info
  • MOJŽÍŠEK, Lubomír. Základy pedagogické diagnostiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 206 s. URL info
Assessment methods
credit: 80% attendance, active participation in seminar examination paper - diagnostic activity in the school
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2008/ZS1BP_SPDD