PdF:Bi2BP_AEKC Základy environmentalistiky - Informace o předmětu
Bi2BP_AEKC Praktikum k základům environmentálního vzdělávání 1
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Dana Křivánková (cvičící), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Kateřina Slavíčková (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (pomocník) - Garance
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi2BP_AEKC/01: každé sudé úterý 12:30–14:10 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková, D. Křivánková, K. Slavíčková
Bi2BP_AEKC/02: každé liché úterý 12:30–14:10 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková, D. Křivánková, K. Slavíčková
Bi2BP_AEKC/03: každou sudou středu 13:25–15:05 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková, D. Křivánková, K. Slavíčková
Bi2BP_AEKC/04: každý sudý čtvrtek 10:40–12:20 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková, D. Křivánková, K. Slavíčková
Bi2BP_AEKC/05: každý lichý čtvrtek 10:40–12:20 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková, D. Křivánková, K. Slavíčková
Bi2BP_AEKC/06: každý sudý čtvrtek 13:25–15:05 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková, D. Křivánková, K. Slavíčková
Bi2BP_AEKC/07: každý lichý čtvrtek 13:25–15:05 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková, D. Křivánková, K. Slavíčková - Předpoklady
- Studenti jsou povinni si zkontrolovat platnost očkování proti tetanu a nosit vhodný oděv a obuv pro výuku v terénu a realizaci praktických činností na zahradě. K procvičování základních pojmů a dovedností doporučujeme volitelné předměty dle katalogu předmětů v IS MU.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:;
(1) porozumět a vysvětlit klíčová slova: Základní podmínky života, životní prostředí, udržitelný život a rozvoj - ve vzdělávání pro 21. století. Projekt "Biologie pro život a zdraví" a základní vzdělávání v ČR. Biotopová školní zahrada s biologickým hospodařením - edukační prostředí pro zkušenostní učení. Pedologická, meteorologická, fenologická pozorování a modelové pokojové rostliny pro environmentální vzdělávání. Biotechnologie, bio-potraviny, geneticky modifikované organismy - zdravá příroda a zdraví člověka;
(2)- použít informace o proměnách základních podmínek života na Zemi k pochopení pěstování modelových pokojových rostlin pro zdraví;
(3)- vytvořit skupinový project "BRNO A OKOLÍ ", seminární skupinovou práci "Fenologický a meteorologický kalendář", osobní portfolio prací;
(4) předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí při obhajobě skupinové práce;
(5)- na základě nabytých znalostí odvozovat i neznámé souvislosti k pochopení zákonitostí existence života na Zemi a významu těchto znalostí pro život a zdraví člověka, přírody a společnosti i pro základní vzdělávání a praktické využití v osobním životě;
Předmět z programu „Biologie pro život a zdraví“, který je součástí výzkumného záměru PdF MU "Škola a zdraví pro 21. století". Je realizován ve specializovaném středisku výchovy a vzdělávání pro TUŽ „Kejbaly“ a ve vybraných centrech EV.;
Hlavním cílem kurzu je osobnostní rozvoj studenta - budoucího asistenta učitele. Prostřednictvím konstruktivistického propojování středoškolských znalostí se ověřuje a rozvíjí znalostní základ pro vyučování (knowledge base of teaching), environmentální myšlení i profesní poznání (professional knowledge) s cílem utváření postojů, důležitých pro schopnost rozvíjet přírodovědnou gramotnost a klíčové kompetence ve výuce dle RVP ZV.;
Na principu zkušenostního učení v terénu si studenti ve skupinách (v roli studenta – žáka) vyzkouší vybrané aktivizující metody, formy a prostředky, využívané ve výuce především pro průřezová environmentální témata i oblast Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a svět práce (pěstitelské práce a chovatelství), Člověk a zdraví aj. dle ŠVP ZV. Praktickými činnostmi ve skupinách se procvičují znalosti a dovednosti orientované na biologické hospodaření, praktické ověřování pochopení souvislostí v přírodě, vlivu člověka i úlohy učitele v základním vzdělávání studovaného oboru.; - Osnova
- 1, Úvod do předmětu - programu „Biologie pro život a zdraví.
- 2, Bezpečnost a řád ve specializovaném středisku výchovy a vzdělávání pro trvale udržitelný život, rozvoj a zdraví „Kejbaly“.
- 3, Vzdělávání pro TUŽ a zdraví (aneb mé životní a studijní prostředí na PdF MU v Brně) – pozorování, procvičování a integrace základních pojmů o podmínkách života v terénu okolí Brna. Praktické řešení úkolů ve skupinách na 1.terénním blokovém cvičení (ukázky rozlišných prostředí, metod, forem, prostředků pro enviro. studium: kde, s kým a jak studovat). Skupinová závěrečná zpráva: "Brno a okolí".
- 4,Životní prostředí, abiotické a biotické podmínky života – vztahy v přírodě a vliv člověka: regionální pozorování proměn přírody v souvislostí s činností člověka: biotopová zahrada - podzim, zima.
- 5.Abiotické podmínky života, tok energie a vliv člověka: pozorování a měření, půda, fenologická a meteorologická pozorování - diskuze. Skupinová seminární práce na počítači: Meteorologicko-fenologický kalendář (region "Brno a okolí") - základ osobního kalendáře přírody.
- 6, Laboratorní práce téma:"Půda".
- 7, Zakládání, pozorování a vyhodnocení enviropokusů:základní podmínky života, koloběh látek v přírodě, pěstování pokojových rostlin.
- 8, Proč integrace: biologické hospodaření a zdraví, výuka přírodopisu, pěstování a chovy na ZŠ. Environmentální vzdělávání - oblast Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a svět práce(pěstitelské práce a chovatelství), Člověk a zdraví, průřezová environmentální témata - klíčové kompetence a environmentální gramotnost dle RVP ZV.
- Literatura
- studijní materiály - e learning předmětu v IS MU
- PRIMACK, Richard B. Biologické principy ochrany přírody. Translated by Pavel Kindlmann - Jana Jersáková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 349 s. ISBN 80-7178-552-0. info
- JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 7. aktualiz. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 574 s. ISBN 8071821772. info
- DOSTÁLEK, Petr, a kol. :Česká biozahrada. Olomouc: Fontána: 2000.185 s.ISBN 80-86179-46-X
- VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
- NOVÁK, J. (2004): Jedovaté rostliny v bytě a na zahradě. Praha: Grada, 81s, ISBN 80-247-0716-0
- GREINEROVÁ, Karin, a kol.:Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť, 1993.319 s. ISBN 80-8521-734-1 Knihovna Kejbaly
- Kotásek, J. a kol.: Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha ČR. Praha :MŠMT. 2001. 68s.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
- MÁCHAL, Aleš, Mojmír VLAŠÍN a Dagmar SMOLÍKOVÁ. Desatero domácí ekologie. 3. vyd. Brno: Rezekvítek, 2002, 159 s. info
- Výukové metody
- Praktická bloková cvičení v terénu specializovaného střediska výchovy a vzdělávání pro udržitelný život a zdraví „Kejbaly“a ve vybraných centrech EV. Ověřování znalostí:e-learning v IS MU předmětu - sebereflexní testy a domácí úkoly.Rozvoj dovedností integrace: práce s informačními zdroji a diskuse ve skupinách Rozvoj zkušeností:laboratorní cvičení, meteorologicko fenologická pozorování a praktické činnosti v terénu biozahrady, agrotechnický pokus ve skupinách, skupinový projekt.
- Metody hodnocení
- Skupinový projekt "BRNO A OKOLÍ", diskuse v hodinách na téma: praktické činnosti v biotopové zahradě, laboratorní práce. Zápočet: 1,aktivní účast na cvičeních (80%) a v terénu (100%)- průběžné plnění zadaných úkolů, odevzdání skupinové závěrečné práce z terénního bloku 2,seminární práce: Meteorologicko-fenologický kalendář přírody, prezentace výsledků v elektronické i tištěné podobě. 3,zápočtový písemný test na základní pojmy ze zadaných tématických okruhů (na e-learningu předmětu) s aplikací - poznávání přírodnin dle seznamu (na e-learningu předmětu). 4, hodnocení prostřednictvím portfolia Pozn. Přesná formulace tématických okruhů, plnění povinností, úkolů, zadání seminární práce a studijní literatura je uvedena v sylabu předmětu v aktuálním semestru na e-learningu předmětu v IS MU, Brno ČR.
- Navazující předměty
- Bi2BP_ABZP Praktikum k základům environmentálního vzdělávání 2
- Bi2BP_AEKP Úvod do studia biologie
- Bi2BP_ARP2 Aranžování a úprava školních prostorů 2
- Bi2BP_SBP Seminář k bakalářské práci
- Bi2BP_UPCH Úvod do pěstitelských prací a chovatelství
- Bi2MP_PESC Pěstitelství
- Bi2MP_PESD Pěstitelství s didaktikou
- Bi2MP_PESP Pěstitelství
- Informace učitele
- Výuka je realizována v pravidelném čase dle rozvrhu na pracovišti Kejbaly a ve 3 blokových cvičeních v pátek dle sylabu, který je pravidelně každý rok inovován v IS předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/Bi2BP_AEKC