PdF:CH2MP_1W1S Aplikovaná chemie - Informace o předmětu
CH2MP_1W1S Aplikovaná chemie
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr. (přednášející)
doc. RNDr. Luděk Jančář, CSc. (přednášející)
Mgr. Petr Ptáček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Jiří Šibor, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Pelcová - Rozvrh
- Pá 15:15–16:55 učebna 7
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu jsou:
- navázat na základní chemické vědomosti získané během předchozího studia
- vysvětlit využití chemických látek a chemických dějů v každodenním životě. - Osnova
- - Fyziologicky aktivní látky.
- - Léčiva (podstata účinku, aplikace)
- - Drogy (podstata účinku, rizika)
- - Tzv. tvrdé a měkké drogy.
- - Toxikomanie - možnosti léčby
- - Kofeinismus, kouření, alkoholismus.
- - Chemie a ochrana životního prostředí
- - Možnosti a prostředky analýzy, chemických látek běžně aplikovaných v životě
- - Výbušniny: rozdělení, aplikace
- - Zábavná pyrotechnika.
- - Aplikovaná jaderná chemie: analytické využití, jaderná chronologie, průmyslové využití, lékařské a potravinářské využití.
- - Vybrané elektrochemické výroby, hydroelektrometalurgie, elektrometalurgie tavenin, galvanotechnika.
- - Vybrané kapitoly z fotochemie (fotografická chemie, fotosyntéza, biologický význam UV záření).
- Literatura
- Klener P.: Chemoterapie - minimum pro praxi. Triton, Praha 1999.
- Davídek J., Velíšek J.: Analýza potravin. VŠCHT Praha, Praha 1992.
- Kalous V. a kol.: Metody chemického výzkumu. SNTL/ALFA, Praha 1987.
- Navrátil O. a kol.: Jaderná chemie. Academia, Praha 1985.
- Pichler J: Chemie ve společnosti - I - Chemizace. PřF MU v Brně, Brno 1992.
- Neiser J. a kol.: Obecná chemická technologie. SPN, Praha 1981.
- Výukové metody
- Forma:
Výuka probíhá formou projektu - Metody hodnocení
- Ukončení:
Ústní zkouška
Studenti si po dohodě s vyučujícími vyberou vhodná témata k samostatnému zpracování, která pak v určených termínech prezentují před celou seminární skupinou.
Rozpis témat je v tištěné formě k dispozici na oficiální nástěnce katedry chemie.
Hodnoceni budou za obsahovou správnost svého vystoupení a za kvalitu jeho didaktického zpracování.
Kromě toho vyučující doporučují, aby si samostatně prošli učivo uvedené ve studijních materiálech na internetových stránkách:
http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/ZFC/vyroby/obecne-o-vyrobach.htm
http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/suroviny.htm
http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/ZFC/nebezp-latky/nebezp-chem-l.htm
http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/historie+chemie.htm - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/CH2MP_1W1S