PdF:ZS1MP_SP2P Speciální pedagogika 2 - Informace o předmětu
ZS1MP_SP2P Speciální pedagogika 2
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- Čt 7:00–8:40 učebna 60
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět SPU. Etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých typů SPU. Možnosti nápravy. Metodiky, didaktiky. Systém speciálních zařízení pro péči o žáky se SPU. Prevence, integrace, poradenství.Student si osvojí základní tzerminologii a přístupy k žákům s SPU.
- Osnova
- Definice specifických poruch učení.Charakteristika a projevy jednotlivých dysporuch. Příčiny SPU. Vzdělávání žáků se SPU ve školství ČR, legislativa. Vzdělávání žáků se SPU v běžné třídě základní školy. Hodnocení a klasifikace žáků se SPU. Prevence SPU, deficity dílčích funkcí, screening SPU. Depistáž SPU, diagnostika v běžné třídě základní školy. Školní dotazník.Diagnostika specifických poruch učení, diagnostické metody. Osobnostní specifika osob se SPU (city, volní vlastnosti, komunikace, socializace). Charakteristika lehké mozkové dysfunkce (LMD), poruchy pozornosti (ADD), poruch pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). Příznaky, projevy. Základní informace o reedukaci SPU. Přehled možností, metod a forem reedukace (dyslexie,dysgrafie,dysortografie,dyskalkulie,dyspraxie,AD/HD,zrakového a sluchového vnímání). Výuka cizího jazyka a možnosti využití počítačů v reedukaci SPU, SPU a dospělost
- Literatura
- BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD. ISBN 80-86633-38-1.
- BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3822-5.
- BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3613-3.
- Výukové metody
- interaktivní přednáška
- Metody hodnocení
- Přednáška, ukončeno písemným testem - k úspěšnému zvládnutí je nutné mít 75% správných odpovědí;
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/ZS1MP_SP2P