MSBK_TVPH Hra v životě dítěte 3 - pohybové hry a hraní

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/0/4. 4 hodiny konzultací. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Daniela Jonášová (cvičící)
PaedDr. Vojtěch Nováček, CSc. (cvičící)
Mgr. Marek Trávníček (cvičící)
Mgr. Jaroslav Vrbas, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Daniela Jonášová
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmmětu je student schopen navrhnout a aplikovat zásobník cvičení a pohybových her pro rozvoj všech pohybových schopností, her pro manipulaci s náčiním, soutěživých her, her tvořivých a her pro zdokonalování pohybových dovedností v jednotlivých úkonech s předměty, pomůckami a věcmi, jež děti obklopují.
Osnova
  • 1. Jednoduché úkony s předměty, pomůckami a náčiním k získávání a zdokonalování dovedností v oblasti jemné i hrubé motoriky hravou formou. 2. Smyslové a psychomotorické hry. 3. Zvládaní základních pohybových dovedností ve spojení s prostorovou orientací, překonáváním překážek, ovládání náčiní, pohyb ve skupině dětí, pohyb v různém prostředí a na různém povrchu. 4. Osvojení si základních pojmů souvisejících s vlastními hrami a používaným náčiním, základní pravidla a organizační pokyny pro realizaci her vhodných pro předškolní věk. 5. Pohybové hry a průpravná cvičení pro rozvoj všech pohybových schopností, hry pro manipulaci s náčiním, hry soutěživé, tvořivé, hry pro zdokonalování pohybových dovedností jakou součást jednotlivých tématických celků se zdůrazněním výchovného využití her (smysl pro fair-play) 6. Bezpečnost při hrách se zaměřením na vhodné oblečení a obutí, zejména při hrách v obtížnějších podmínkách, činnosti směřující k prevenci úrazů při hrách.
Literatura
  • Kdo si hraje, nezlobí. Olomouc: Hanex. info
  • MAZAL, Ferdinand. Hry a hraní pohledem ŠVP. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2007, 394 s. ISBN 9788085783773. info
  • DOYON-RICHARD, Louise. Hry pro všestranný rozvoj dítěte. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 181 s. ISBN 807178754X. info
  • KAPLAN, Aleš, Jan NEUMAN a Dušan BARTŮNĚK. Skáčeme, běháme a hrajeme si na hřišti pod střechou : [cvičení pro rozvoj základního pohybového fondu dětí od 5 do 13 let]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 152 s. ISBN 807178785X. info
  • BOROVÁ, Blanka. Míče, míčky a hry s nimi :soubor her pro děti ve věku od 4 do 9 let. Illustrated by Dana Martinková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 153 s. ISBN 80-7178-538-5. info
  • HANŠPACHOVÁ, Jana. Veselé hry s malými dětmi :[náměty k rozvoji smyslu pro humor dětí od 2 let]. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 164 s. ISBN 80-7178-335-8. info
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Cvičíme a hrajeme si. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1995, 101 s. ISBN 80-85783-07-X. info
Výukové metody
Praktická cvičení
Metody hodnocení
Samostatná práce na téma: Vytvoření zásobníku drobných pohybových her s konkrétním zadáním vycházejícím z didaktických zásad daných osnovou předmětu a RVP pro předškolní vzdělávání.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: konzultace.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.