PdF:SPAMK_S4g2 Special.: spec. andragogika 2 - Informace o předmětu
SPAMK_S4g2 Specializace: speciální andragogika osob se zdravotním postižením 2
Pedagogická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 0/0/40. 40 hodin. 16 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Kateřina Sayoud Solárová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Předpoklady
- Speciální andragogika osob se zdravotním postižením 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je prohloubit znalosti o možnostech podpory a intervence u dospělých osob s postižením, zejména s těžkým postižením a získaným postižením, osvojit si znalosti o procesu stárnutí a podpoře stárnoucích osob, o profilu a kompetencích pracovníků v této oblasti.
- Osnova
- Těžké a kombinované postižení, dětská mozková obrna
- Proces stárnutí, specifika práce se stárnoucími osobami, vzdělávání seniorů, celoživotní vzdělávání
- Roztroušená skleróza
- Paliativní péče, hospic
- Pracovníci v sociální a speciálně pedagogické oblasti, profil, kompetence
- Syndrom vyhoření (burn-out)
- Koma, koma vigile, péče a podpora lidí po traumatech mozku
- Dospělý jedinec s vrozeným/získaným zdravotním postižením, možnosti péče a podpory, integrace, vliv postižení na život
- Osoby se zrakovým postižením – postižení zraku v období dospělosti a v období senia, specifika, poradenství a možnosti podpory
- Demence, vymezení, dělení, možnosti péče a podpory
- Metoda validace
- Psychická a duševní onemocnění, možnosti podpory, služby pro duševně nemocné
- Alternativní a augmentativní komunikace – specifika práce s dospělými a staršími jedinci, specifika práce při narušení komunikace po získaném postižení
- Terapie ve speciálně pedagogické péči (psychoterapie apod.)
- Literatura
- Výukové metody
- diskuse na seminářích, exkurze, čtení
- Metody hodnocení
- seminární práce, ústní zkouška
- Informace učitele
- Doporučená literatura: GRUSS, P. (ed.) Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-605-6. JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 2004. ISBN 80-210-3204-9. JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové : Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-041-8. LUDÍKOVÁ, L. Kombinované vady. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1154-7. MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha : Triton, 2004. ISBN 80-7254-476-4. PIDRMAN, V. Demence. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1490-5. ROTH, J., SEKYROVÁ, M., RŮŽIČKA, E. et al. Parkinsonova nemoc. Praha : MAXDORF, 2005. 3. vydání. 181 s. ISBN 80-7345-044-5. SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9. SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka – Podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-X. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. rozšířené a přeprac. vydání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. VYMĚTAL, J. Úvod do psychoterapie. 2. aktualizované vydání. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0253-3.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2010/SPAMK_S4g2