SV4BP_SP2a Specializace 2a - etopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
Předpokladem pro registrování předmětu je studium specializace Speciální pedagogika v rámci oboru Sociální pedagogika a volný čas a splnění předmětu SV4BP_ZSP7 Základy speciální pedagogiky 7 - etopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje v praktické rovině na teoretické základy studia etopedie a je zaměřen na:
- přípravu sociálních pedagogů k podpoře a vedení jedinců s PECH v oblasti primární, sekundární a terciární prevence;
- poradenskou práci sociálního pedagoga, strategii řízení poradenského rozhovoru;
- ovlivňování chování jedinců s PECH;
- systémovou podporu jedinců s PECH – spolupráci sociálního a školského resortu při podpoře jedinců s PECH;
- vybrané poruchy emocí a chování.
Součástí výuky jsou návštěvy ve vybraných zařízeních pro děti s PECH (DDÚ, DÚ pro mládež, ZŠ praktická, DD se školou, VÚM popř. další).
Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen:
- orientovat se v problematice přístupu k jedincům s poruchami chování;
- zpracovat odbornou kasuistiku dítěte s poruchami chování intervenční program;
- vytvořit intervenční program reedukace a resocializace jedince s poruchami chování.
Osnova
  • Osnova předmětu, okruhy pro závěrečnou zkoušku:
  • 1. Etopedie a její pojetí v systému speciální pedagogiky, předmět etopedie, odlišnosti etopedie od ostatních speciálně pedagogických disciplín.
  • 2. Terminologie etopedie, její vývoj, odlišnosti české terminologie, současné trendy.
  • 3. Přístupy k jedincům s PECH.
  • 4. Kauzální faktory poruch emocí nebo chování.
  • 5. Společensko-kulturní, politický, ekonomický kontext edukace jedinců s PECH.
  • 6. Odlišnost jako rizikový faktor problémového chování (sociální kontext).
  • 7. Podmínky školního prostředí pro edukaci jedince s PECH.
  • 8. Rodina jako rizikový faktor problémového chování.
  • 9. Osobnost dítěte jako rizikový faktor problémového chování.
  • 10. Charakteristika žáka s problémy v chování, s poruchami chování.
  • 11. Poruchy chování spojené s konfliktem – vyrušování, opoziční chování (vývoj vztahu k autoritě, vývoj morálky).
  • 12. Záškoláctví, Lež, Krádež.
  • 13. Vývojové poruchy chování – ADD, ADHD.
  • 14. Poruchy chování spojené s agresivitou, šikana ve škole.
  • 15. Poruchy chování spojené se závislostí.
  • 16. Edukace žáků s poruchovým chováním v rámci běžných a speciálních škol.
  • 17. Rehabilitace a resocializace při edukaci jedinců s PECH ve školním, penintenciárním zařízení. Role sociálního pedagoga v rehabilitaci, resocializaci.
  • 18. Základy poradenství – vedení poradenského rozhovoru, komunikace se školou, úřady, rodinou.
  • 19. Základy diagnostiky dětí s PECH ze strany sociálního pedagoga (ve vztahu k podmínkám edukace jedince s PECH).
  • 20. Delikvence, kriminalita dětí a mladistvých, mediační a probační služba ve vztahu k trestné činnosti dětí a mladistvých s PECH 21. Role sociálního pedagoga v edukaci jedinců s PECH v primární, sekundární a terciární prevenci PECH.
  • 22. Volný čas v životě dětí s PECH (z hlediska příčin, následků, edukačních přístupů).
Literatura
    povinná literatura
  • Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
  • MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 1998.
  • ONDRÁČEK, P. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo… Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6.
  • ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Střediska výchovné péče. In Vítková, M Otázky speciálně pedagogického poradensví. Brno : MSD, 2003, s.191-193. ISBN 80-214-2359-5.
  • Zákon č. 218/2003 Sb. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů ze dne 25. června 2003.
  • VOJTOVÁ,V. Edukace žáků s poruchami chování. In Vítková, M. (ed.) Integrativní školní pedagogika. Brno : MSD, 2003, s.191-203. ISBN 80-214-2359-5.
  • VOJTOVÁ,V. Poradenství v rámci školy. In Vítková, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003, s.176-182. ISBN 80-214-2359-5.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly etopedie I., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 1.vyd. Brno: MU v Brně, 2004, 94 s. Učebnice. ISBN 80-210-3532-3. info
    doporučená literatura
  • Children behaving badly : could my child have a disorder? (Orig.) : Nejčastější poruchy chování dětí : jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. info
  • KOLÁŘ, M. Bolest šikanování, 1.vyd. Praha : Portál,1998. ISBN 80-7178-513-X.
  • ČERNÍKOVÁ, V, MAKARIUSOVÁ, V., SEDLÁČEK, V. Sociální ochrana. Praha : 1996, ISBN 80-85981-36-X.
  • BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH, L. Sociální práce na ulici, 1.vyd. Brno : Jan Šabata. ISBN 80-7239-048-1.
  • KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie, 4.vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-657-8.
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách, 1.vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.
  • VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246- 0015-3.
  • ELLIOTT, J; PLACE, M. Dítě v nesnázích, 1.vyd.. Havlíčkův Brod : Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0.
  • ČECH, T. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-00-4.
  • Zákon o rodině a související předpisy sociálně-právní ochrany dětí. Ostrava, ÚZ, Sagit, číslo 666, 2001.
  • VOCILKA, Miroslav. Vybrané statě z etopedie. Vyd. 1. Most: Regionální středisko výchovy a vzdělávání, 1994, 91 s. info
Výukové metody
Výuka formou seminárních cvičení, vyžadujících pravidelnou individuální přípravu a samostudium studentů. Diskuse, prezentace zadaných úkolů, setkání s odborníky. Důležitým aspektem propojení s praxí je zpracování odborné kasuistiky problémového dítěte s poruchami chování.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář.
Požadavky pro ukončení předmětu:
Účast na seminářích, individuální příprava, seminární práce, realizace skupinového projektu, ústní zkouška.
Navazující předměty
Informace učitele
E-learningová podpora předmětu: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1022
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.