PdF:SP4MK_CJAJ Analýza odborného textu - Aj - Informace o předmětu
SP4MK_CJAJ Analýza cizojazyčného odborného textu - anglický jazyk
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/0/1. 14 h. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Radka Mlýnková (přednášející)
Mgr. Gabriela Hublová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Kollárová (přednášející)
Mgr. Daniela Dvořáková (přednášející)
Bc. Vendula Veselá (přednášející)
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Jiří Vacek, CSc. (pomocník) - Garance
- Mgr. Gabriela Hublová, Ph.D.
Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Pedagogické fakultě – Centrum jazykového vzdělávání
Kontaktní osoba: Jitka Autratová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP4MK_CJAJ/OS01: Pá 23. 9. 17:30–18:50 učebna 7, Pá 21. 10. 15:10–17:10 učebna 7, Pá 11. 11. 15:10–17:10 učebna 7, Pá 25. 11. 15:10–17:10 učebna 7, Pá 9. 12. 15:10–17:10 učebna 7, J. Kollárová
SP4MK_CJAJ/OS02: Pá 23. 9. 17:30–18:50 učebna 51, Pá 21. 10. 15:10–17:10 učebna 51, Pá 11. 11. 15:10–17:10 učebna 51, Pá 25. 11. 15:10–17:10 učebna 51, Pá 9. 12. 15:10–17:10 učebna 51, G. Hublová
SP4MK_CJAJ/OS03: Pá 23. 9. 17:30–18:50 učebna 4, Pá 21. 10. 15:10–17:10 učebna 4, Pá 11. 11. 15:10–17:10 učebna 4, Pá 25. 11. 15:10–17:10 učebna 4, Pá 9. 12. 15:10–17:10 učebna 4, D. Dvořáková
SP4MK_CJAJ/OS04: Pá 23. 9. 17:30–18:50 učebna 3, Pá 21. 10. 15:10–17:10 učebna 3, Pá 11. 11. 15:10–17:10 učebna 56, Pá 25. 11. 15:10–17:10 učebna 3, Pá 9. 12. 15:10–17:10 učebna 3, R. Mlýnková - Předpoklady
- Students enrolling on the course are expected to achieve at least a good pre-intermediate level of English (= Level B1 of the CEFR). The pre-intermediate student (B1) understands the main points of clear standard input on familiar matters. Can enter unprepared into conversation about familiar topics and connect ideas in a simple way. Can provide information, take messages, give simple instructions and deal with less routine problems, e.g. complaints. Can describe events, experiences, hopes and ambitions; give reasons, explanations of plans and opinions.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Požadované znalosti na úrovni B1 (ERR) se prověřují vstupním testem na úvodní konzultaci. Předmět si zapíší pouze ti studenti, kteří úspěšně absolvovali vstupní test. - Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- In this level B2 English course, students will consolidate their language skills from the Bachelor's foreign language course (level B1), develop terminology related to the sphere of Special Needs Education and enhance academic skills by means of SNE topics/issues (reading comprehension, discussing, summarizing, argumentation, giving presentations, writing, listening). Students will also be required to show their awarness of basic level B2 grammar.
- Osnova
- Consultation 1: Course introduction and requirements; Mock test; Visual impairment, integration/inclusion into mainstream schools. Mock test (matches the exam test): text analysis; vocabulary; grammar; writing. Preparation for C2: Vocabulary list I, Text 1, 2 – comprehension sheet. Grammar: Present simple, present continuous. Past simple, past continuous. Consultation 2: Hearing and speech impairment, integration/inclusion into mainstream schools. Preparation for C3: Vocabulary list II, Text 3, 4 – comprihension sheet, essay. Grammar: Present perfect simple, present perfect continuous. Expressing future: will, going to, may, might. Consultation 3: Behavioural disorders (ADHD) and specific learning difficulties (dyslexia, dysgraphia, dyscalculia...), coping strategies, remedial ways. Preparation for C4: Vocabulary list III, Text 5, 6 – comprehension sheet. Grammar: Modals: can, could, must/have to, may, mustn’t. Articles: a/an, the, - . Consultation 4: Autistic spectrum disorders. Mental impairment (Down syndrome). Preparation for C5: Gathering relevant sources and materials, preparing a 15-minute presentation + questions for discussion. Grammar: Countable, uncountable nouns, much X many. some, any, no. The passive: present simple, past simple, will. First and second conditional. Consultation 5: Oral presentations. Exam period: Test. Students who have not completed in-term assignments during the particular semester will not be allowed to take the Final Test! (Student, který nemá splněné průběžné úkoly z jednotlivých témat v rámci daného semestru, nemůže skládat zkoušku z tohoto předmětu!)
- Literatura
- povinná literatura
- e-learning IS.MUNI.CZ
- doporučená literatura
- SEAL, Bernard. Academic encounters : reading, study skills, and writing : content focus, human behavior. Cambridge: Cambridge University Press, 1997, xx, 220. ISBN 0521476585. info
- PRODROMOU, Luke. Grammar and vocabulary for first certificate : with key. Essex: Longman, 1999, 319 s. ISBN 9780582400184. info
- HASHEMI, Louise a Barbara THOMAS. Cambridge grammar for first certificate : with answers. 1st ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2003, xii, 260. ISBN 0521533368. info
- REDMAN, Stuart a Ruth GAIRNS. Test your English vocabulary in use : pre-intermediate & intermediate. Cambridge: Cambridge University Press, 2000, 142 s. ISBN 0521779804. info
- www.praguepost.com
- neurčeno
- GILL, Nora, Jiří VACEK, Ruth COUFALOVÁ, Olga INGROVÁ a Jana KOLLÁROVÁ. Communicative ESP Practice for Pre-Service Teachers. 1. vyd. Olomouc: Palacký University, Olomouc, Czech Republic, 2003, 109 s. English Texts. ISBN 80-244-0652-7. info
- Výukové metody
- Consultations in the form of seminars designed for teaching English for specific and academic purposes (acitvities developing students' awarness of language skills and systems within B2 level - independent reading and listening tasks; grammar and vocabulary practice, discussions and presentations, e-learning for grammar and vocabulary practice etc.
- Metody hodnocení
- Level B2 language course. Credit requirements: 1)Attendance and active participation in consultations (one absence due to serious reasons is acceptable). 2)Completed in-term tasks. 3)Oral presentation. 4)Meeting deadlines. 5)Test (pass mark = 70%). In-term tasks: 1)Preparation for consultations (text analysis, comprehension sheets, vocabulary). 2)Grammar for self-study (IS). Pro ukončení předmětu jsou předepsány v semestru průběžné kontroly (ustni prezentace, pisemne ukoly, atd.), jejichž výsledky jsou započítávány do závěrečného hodnocení. Student, který nemá splněné průběžné úkoly z jednotlivých témat v rámci daného semestru, nemůže skládat zkoušku z tohoto předmětu! For information on course recognition see http://www.ped.muni.cz/katedry-a-instituty/cjv/uznavani-predmetu/
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Podmínkou zapsání předmětu je minimální vstupní znalost AJ na úrovni B1 (pre-intermediate). Jazyková kompetence se prověřuje cvičným písemným testem na úvodní konzultaci. Studentům, kteří v tomto testu nedosáhnou alespoň 55% bodů, bude doporučeno si předmět odregistrovat a zlepšit své jazykové znalosti a dovednosti. In order to receive the credits, students must respect and meet all course requirements. Dopustí-li se student při skládání zkoušky nemorálního jednání jako je používání různých nepovolených pomůcek ("taháků", komunikačních zařízení aj.), opisování, vynášení/pořizování kopií zadání testů anebo jednání narušujícího průběh testu, vyučující může takového studenta vykázat z učebny a hodnotit "neprospěl". V případě závažného přestupku bude dán podnět disciplinární komisi k zahájení disciplinárního řízení.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je vyučován v angličtině a je zakončen testem na úrovni B2.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/SP4MK_CJAJ