SP7MP_S4c2 Specialisation 4c2 - Teaching Pupils with Behavioral Disorders

Faculty of Education
Autumn 2013
Extent and Intensity
0/4/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. Jarmila Andrysová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SP7MP_S4c2/01: Wed 9:20–12:50 učebna 19a, J. Andrysová
Prerequisites
SP4MP_S4c1
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 9 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
After successful completion of this course the student is able to design teaching strategies, evaluation of educational, diagnostic methods in the learning process and methods of intervention in education.
Syllabus
  • Different Classification in BED;
  • Historical developments in approaching individuals with behavioral and emotional disorders, theoretical concepts in approaching rehabilitation of behavioral and emotional disorders, practical use in school-based institution of institutional and protective care;
  • Concept of resilience;
  • Legal framework for institutional and protective care, foster care;
  • Issues of youth criminality, probation and mediation in cases of youth offenders, alternative punishments.
Literature
    required literature
  • VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Umíme vnímat odlišné strategie dětí s poruchami chování? (Can we perceive different educational strategies of children with behavioral difficulties?). In Ratolest Brno. Umíme vnímat odlišné strategie dětí s poruchami chování? Brno: občanské sdružení Ratolest Brno, 2011, p. 134-143, 145 pp. ISBN 978-80-260-0137-9. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. (Inclusive Education with the Focus on At-risk Pupils and Pupils with Behaviour Disorder and the Quality of Life.). 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 pp. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
    recommended literature
  • ČERVENKA, Karel. Role „problémových“ dětí v systému péče o ohrožené děti jejich vlastníma očima: Několik poznámek z výzkumu (Roles of „problematic“ children within the system of institutioinal care from their own perspective: Some research findings). In Klenková, J., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities. Brno: Masarykova univerzita. MuniPress, 2011, p. 305-316. ISBN 978-80-210-5731-9. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kvalita života školy z perspektivy žáků se sociálním znevýhodněním (Quality of School Life from the Socially Disadvantaged Pupils Perspective). In NĚMEC, Jiří and Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. 1st ed. Brno: MUNI, 2009, p. 77-90, 13 pp. pd. ISBN 978-80-210-5033-4. info
  • PAVLOVSKÁ, Marie and Věra VOJTOVÁ. Strategie intervence u dětí v dětských domovech (Institutional Care Home Based Strategies for Intervention). In NĚMEC, Jiří and Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálními znevýhodněním. 1st ed. Brno: MU, 2009, p. 327-342. Pd-38/09-02/58. ISBN 978-80-210-5033-4. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Škola pro všechny - vyhledávání žáků v riziku poruch chování ve školním prostředí (School for all - search of students at risk for behavioural disorder). Orbis Scholae. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2009, 1/3, No 1, p. 79-97. ISSN 1802-4637. URL info
  • PAVLOVSKÁ, Marie and Věra VOJTOVÁ. Dramatická výchova jako komunikační most v procesu prevence a intervence u dětí v riziku poruch chování (Drama education as a bridge for communication within the process of prevention and intervention of children at risk of behaviour disorder). In KLENKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (eds). Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Brno: MU Brno, 2008, p. 75-75, 143 pp. ISBN 978-80-7315-167-6. info
  • VOJTOVÁ, Věra. (Speciální) vzdělávací potřeby žáků v riziku a s poruchami chování a kvalita vzdělávání ((Special) Educational Needs of students in risk and with behavioural disorders and quality of education). In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M.et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II. 1. vyd. Brno: Paido, 2008, p. 273-284, 11 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-210-4736-5. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie (Introduction to special education of children with behavioural disorders). 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 128 pp. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Intervence jako sebepodpora u žáků s dispozicí k poruchám chování (Intervention as self-support for students in risk of behaviour disorder). In Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. 1. vyd. Brno: Paido, 2007, p. 117-119, 2 pp. ISBN 978-80-7315-150-8. info
  • VÍTKOVÁ, Marie and Věra VOJTOVÁ. Intervence jako sebepodpora u žáků s dispozicí k poruchám chování (Intervention as a self-support for students in risk of behavioural disorders). In Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. Brno: Paido, 2007, p. 161-172, 11 pp. edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-163-8. info
  • ČERVENKA, Karel. Skupinová solidarita a etnizace deviantního chování ve výchovných institucích. Poznámky k etnicky definovaným aspektům inkluze tzv. problémové mládeže (Group Solidarity and Ethnization of Deviant Behavior in Special Educational Institutions. Notes on Ethnically Defined Aspects of Inclusion of "Problem Youth"). In Etnická různost a občanská jednota. Marada, Radim (ed.). Brno: CDK, 2006, p. 256-277, 21 pp. Sociologická řada. ISBN 80-7325-111-6. info
  • VÍTKOVÁ, Marie and Věra VOJTOVÁ. Poradenství v rámci školy (Councelling in the school). In Otázky speciálně pedagogického poradenství. 1. vyd. Brno: MSD, 2003, p. 176-182. ISBN 80-86633-08-X. info
Teaching methods
lectures, class discussion, excursion, case studies
Assessment methods
portfolio,reading, esseay, written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
General note: Zapisují studenti, kteří absolvovali předmět SP7MP_S4c1.
The course is also listed under the following terms Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2013, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2013/SP7MP_S4c2