PdF:ZS1MP_DIVZ Didaktika integr. věd. základu - Informace o předmětu
ZS1MP_DIVZ Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1MP_DIVZ/01: Čt 14:50–15:35 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková, V. Rodová, J. Trna, E. Trnová
ZS1MP_DIVZ/02: Čt 13:55–14:40 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková, V. Rodová, J. Trna, E. Trnová
ZS1MP_DIVZ/03: Čt 12:05–12:50 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková, V. Rodová, J. Trna, E. Trnová
ZS1MP_DIVZ/04: Čt 13:00–13:45 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková, V. Rodová, J. Trna, E. Trnová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět
vzdělávacím cílům učení o přírodě a společnosti,
struktuře vzdělávacích obsahů,
specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům. - Osnova
- 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce . Společné a specifické prvky ve výuce prvouky, vlastivědy a přírodovědy.
- 2. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Vzdělávací standardy. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program.
- 3. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr.
- 4. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......).
- 5. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce.
- 6. Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce.
- 7. Uplatnění didaktických her ve výuce.
- 8. Výchovné hodnoty učení o přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická).
- 9. Specifika výchovy ke zdraví.
- 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
- Literatura
- PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
- PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- ústní zkouška; vypracování příprav na vyučovací hodinu;
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/ZS1MP_DIVZ