PdF:SP4MK_S4c2 Specializace: Poradenství, dia - Informace o předmětu
SP4MK_S4c2 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s poruchami chování 2
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 0/0/2.7. 32 hodin. 11 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Štrausová, DiS. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 30. 9. 7:30–14:40 učebna 60, So 15. 10. 7:30–14:40 Dětské centrum, Pá 18. 11. 7:30–14:40 učebna 52, So 17. 12. 7:30–14:40 učebna 53
- Předpoklady
- Absolvování předmětu SP4MK_S4c1. Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s poruchami chování.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je naučit studenty pracovat se základními intervenčními technikami v individuální práci s dítětem s problémy, s poruchami chování v podmínkách rodiny, školy, instituionální výchovy. Důraz je kladen na osobnost pedagoga jako facilitátora v procesu rehabilitace. V rámci intervence bude student seznámen s možnostmi využití expresivních terapií, včetně jejich praktické ukázky. Po úspěšném absolvování předmětu bude student uplatňovat strategie intervence v případové práci.
- Osnova
- Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, vymezení poradenství ve vztahu k sociální práci
- Model informované intervence – podpora, posilování, provázení
- Inkluzivní trendy v institucionální výchově/Standardy ústavní výchovy/Kontext individuální intervence
- Koncept resilience a inkluze ve speciálněpedagogické intervenci Teoretické psychologické rámce ve speciálněpedagogické intervenci v etopedii
- Podpůrná opatření jako metodický rámec intervence– kritický přístup
- Specifické edukační potřeby dětí s PCH/Typologie osobnosti dětí jako základ diferencovaného přístupu k intervenci
- Specifika intervence v kontextu odlišných potřeb cílové skupiny: Internalizované poruchy chování/Extrenalizované poruchy chování/ADHD, ADD
- Metody intervence individuální, skupinové/Formy intervence/Témata intervence
- Intervence 3P/Krizová intervence
- Literatura
- povinná literatura
- VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Intervenční dimenze dramatické výchovy. In Vojtová, V.; Pavlovská, M. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013, s. 47 - 56. ISBN 978-80-210-6518-5. info
- JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 141 stran. ISBN 9788073675905. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak přežít vztek, zlost a agresi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 154 s. ISBN 8024708183. info
- doporučená literatura
- RIEGER, Zdenek. Návrat k rodině a domů – příprava na odchod z ústavní péče. Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-544-8
- ČÍRTKOVÁ, Ludmila. Policejní psychologie. Plzeň: Aleš Čeněk, 2006, 309 s. ISBN 8086898733. info
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2004, 197 stran. ISBN 8024705869. info
- Krizová intervence. Edited by Daniela Vodáčková. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 543 s. ISBN 80-7178-696-9. info
- Výukové metody
- Diskuse v hodině, skupinové projekty, prezentace, seminární práce. Bloková výuka expresivních terapií. Případová práce. Samostudium.
- Metody hodnocení
- Případová práce formou intervence - studie. Seminární práce na zadané téma s využitím odborné literatury.Reflexe případové práce. 40:30:30
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/SP4MK_S4c2