MSBK_TD1 Tvořivá dramatika 1 (praktikum)

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBK_TD1/01: Pá 27. 10. 7:30–11:00 učebna 19, Pá 8. 12. 14:50–18:20 učebna 19, V. Rodová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 55 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/55, pouze zareg.: 0/55, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/55
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem praktika je během her a cvičení získat praktické dovednosti ve využívání metod tvořivé dramatiky při výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. Bude kladen důraz na aktivitu a rozvíjení sociability, vnímavosti, imaginace a tvořivosti, hravosti, na rozvoj výrazové proměnlivosti a schopnosti přirozeně a pravdivě jednat v simulovaných situacích, na rozvoj verbální i nonverbální komunikace. Po absolvování předmětu student bude schopen rozlišit didaktickou a dramatickou hru, aplikovat hry v praxi, analyzovat dopad hry na jednotlivce, připravit vlastní hry, zvládne vytvořit zadání improvizace, zreflektovat význam simulace a alterace u dětí předškolního věku
Osnova
  • 1. Postihnutí rozdílů mezi didaktickou a dramatickou hrou. 2. Hry a cvičení na rozehřátí, soustředění a uvolnění. 3. Hry na rozvoj smyslového vnímání. 4. Pohybové hry a hry s prvky pantomimy. 5. Kontaktové hry. 6. Hry na rozvíjení mimojazykové komunikace a skupinového cítění. 7. Hry rozvíjející plynulost řeči a slovní komunikaci. 8. Improvizace a interpretace, rozdíly. 9. Užití improvizace jako metody práce při zkoumání mezilidských vztahů, k analýze souvislostí a vzájemných vazeb, k řešení konfliktních situací. 10. Hraní rolí v rámci simulace, alterace, vnímání rozdílů ve využití a dopadu na mapování sociální sféry.
Literatura
    povinná literatura
  • MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha:ARTAMA, 1992. ISBN 80-7068-041-5.
  • MACHKOVÁ, E.a kol. Malý průvodce DV v MŠ. Praha: ARTAMA, 1992. ISBN 80-7068-047-4.
  • SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 167 stran. ISBN 9788026200208. info
    doporučená literatura
  • DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha: SPN, 1985.ISBN 14-703-76.
  • WAY, B. Rozvíjení osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV nakladatelství, 1996.ISBN 80-85866-16-1.
  • DELONGOVÁ, J.: Vezměte do ruky knihu. Brno: Mravenec, 1988. ISBN 80-900804-7-2.
Výukové metody
praktikum, zápočet, didaktická hra, dramatická hra, simulovaná situace, alterace, techniky DV
Metody hodnocení
recenze na odbornou knihu,návrh a realizace dramatické hry v MŠ
Informace učitele
MACHKOVÁ, E.a kol. Malý průvodce DV v MŠ. Praha: ARTAMA, 1992. ISBN 80-7068-047-4. MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha:ARTAMA, 1992. ISBN 80-7068-041-5. MACHKOVÁ, E. Základy dramatické výchovy. Praha: SPN, 1980. BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha: Gema, 1990. BUDÍNSKÁ, H. Ať si už mohou naše děti ve své škole hrát. Praha: ARTAMA, 1992. ISBN 80-7068-0407. DELONGOVÁ, J.: Vezměte do ruky knihu. Brno: Mravenec, 1988. ISBN 80-900804-7-2. DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha: SPN, 1985.ISBN 14-703-76. WAY, B. Rozvíjení osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV nakladatelství, 1996.ISBN 80-85866-16-1.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018.