PdF:SP4RC_SVTP Strategie ve vzdělávání žáků s - Informace o předmětu
SP4RC_SVTP Strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP4RC_SVTP/01: Pá 20. 10. 7:30–14:40 učebna 60, Pá 24. 11. 7:30–11:00 učebna 60, D. Zámečníková
- Předpoklady
- 75 % účast
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je charakterizovat a specifikovat strategie ve vzdělávání u žáků s těžkým postižením. Očekávané výstupy: student bude schopen definovat možnosti podpory, oblast diagnostiky, RVP pro ZŚ speciální, terapie ve speciálně pedagogické péči, vymezit oblasti, etiologické modely a klasifikaci narušené komunikační schopnosti u osob se zdravotním postižením, mentálním postižením, tělesným postižením, charakterizovat systémy alternativní a augmentativní komunikace, specifikovat možnosti podpory při komunikaci s žáky s těžkým zdravotním postižením.
- Osnova
- - Pojetí, edukace, prostředí a prostředky - Učitelem poskytovaná podpora žákům s těžkým zdravotním postižením - Raná podpora, RV pro ZŠ speciální - Specifika přístupů - Narušená komunikační schopnost u osob s těžkým zdravotním postižením - Přístupy k rozvoji komunikačních dovedností osob s těžkým zdravotním postižením - Možnosti alternativní a augmentativní komunikace. - Možnosti rozvoje, terapie - Specifika vzhledem k věku
- Literatura
- ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 150 s. ISBN 978-802-6207-160
- KOPEČNÝ, Petr. Logopedická intervence u osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 210 s. ISBN 978-80-210-7339-5. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-7611-2. url html epub info
- BOČKOVÁ, Barbora. Aplikace systému alternativní a augmentativní komunikace u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Bases, Conditions and Strategies for Teaching Pupils with Severe Disabilities in Special Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 263-280. ISBN 978-80-210-6673-1. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 186 s. ISBN 978-80-210-6221-4. info
- OŠLEJŠKOVÁ, Hana a Marie VÍTKOVÁ. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 310 s. ISBN 978-80-210-6673-1. info
- JANOVCOVÁ, Zora. Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 52 s. ISBN 9788021051867. info
- LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 191 s. ISBN 9788073674335. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 146 s. ISBN 8021038195. info
- Výukové metody
- seminář, teoretické prezentace, diskuse
- Metody hodnocení
- účast 70%, písemný test - celkem 30 otázek, jedna odpověď správná, je třeba zodpovědět správně 75 % otázek.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/SP4RC_SVTP