XVVp01 Tvorba a dítě předškolního věku

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XVVp01/01: Čt 23. 9. až Čt 16. 12. Čt 10:00–11:50 učebna 14, P. Novotná
XVVp01/02: Čt 23. 9. až Čt 16. 12. Čt 14:00–15:50 učebna 14, P. Novotná
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je sledovat specifika dětského výtvarného projevu; poznávat prostředky, jak iniciovat autentický výtvarný projev; aktivně objevovat tvorbou umělců hledajícím inspiraci ve výtvarném projevu dětí a spontánním umění.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student bude schopen: - porozumět specifickým znakům dětského výtvarného projevu; - porozumět cílům výtvarných činností v předškolním vzdělávání; - aktivně se zajímat o výtvarné umění.
Osnova
  • Souvislosti mezi vývojem psychiky a vývojem dětského výtvarného projevu. Interpretace dětského výtvarného projevu (kazuistika). Spontánní a řízený výtvarný projev dítěte v kontextu předškolní vzdělávání. Diagnostické možnosti dětského výtvarného projevu. Metody a formy iniciace dětského výtvarného projevu - praktické příklady, výstupy, reflexe. Výtvarné umění a předškolní vzdělávání - inspirace, realizace výtvarných činností.
Literatura
  • Uždil, J. (2002). Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál.
  • Babyrádová, H. (1999). Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: Nakladatelství MU v Brně.
  • Hazuková, H. (2011). Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: RAABE.
  • Stadlerová, H. & kol. (2011). Východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání. Brno: MUNI PRESS.
Výukové metody
teoretická příprava, interpretace dětské tvorby a vybrané umělecké tvorby
Metody hodnocení
vypracování případové studie
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.