IBIp09 Aplikace biologie 2 - didaktika výuky na školní zahradě

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Korvasová (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Garance
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IBIp09/01: každý lichý čtvrtek 8:00–11:50 Botanická zahrada Kejbaly, kromě Čt 27. 10., I. Frýzová, H. Korvasová, K. Ševčíková
IBIp09/02: každý sudý čtvrtek 8:00–11:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, H. Korvasová, K. Ševčíková
Předpoklady
IBIp02 Aplikace biologie 1 && ! IBIp03 Aplikace biologie 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na zvládnutí základů metodologie výuky v prostředí mimo třídu, konkrétně ve specifickém prostředí školní zahrady. Významnou součástí předmětu je reflektovaná praxe studentů se žáky v podobě mikrovýstupů.
Praktická výuka na fakultní modelové školní zahradě (pracoviště Kejbaly) je kombinována s výukou ve Školském zařízení pro environmentální vzdělávání Lipka s cílem připravit studenty po odborné i didaktické stránce pro výuku klíčových přírodovědných a environmentálních konceptů.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
• Charakterizovat (přírodní) školní zahradu jako komplexní edukační prostředí a navrhnout její využití pro výuku v průběhu roku
• Identifikovat benefity a bariéry výuky na školní zahradě
• Navrhnout, realizovat a reflektovat výuku na školní zahradě, ve výuce využívat principy činnostního učení, zohledňovat mezipředmětové vztahy a průřezová témata
Osnova
  • 1. Přírodní školní zahrada a její potenciál jako edukačního prostředí
  • 2. Implementace přírodovědného kurikula do prostředí školní zahrady
  • 3. Implementace mezipředmětového kurikula v prostředí školní zahrady
  • 4. Specifika výuky a učení v reálném prostředí
  • 5. Badatelsky orientovaná výuka ve venkovním prostředí
  • 6. Třífázový model učení (flow learning) ve venkovním prostředí
  • 7. Specifika výuky homogenních vs heterogenních skupin ve venkovním prostředí
  • 8. Školní zahrada jako prostor pro komunitní setkávání.
  • 9. Příklady inspirativní praxe ve venkovní prostředí
  • 10. Tematická výuka – jak sestavit reflektovaný výukový blok.
  • 11. Realizace tematické výuky na školní zahradě
  • 12. Reflexe a hodnocení výuky na školní zahradě.
Výukové metody
Terénní výuka, praktické činnosti, mikrovýstupy se žáky, diskuse
Metody hodnocení
esej
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024.