ZS1BK_SP1P Special Education 1

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/0/1. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Dana Brožová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. Dita Slavíková, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Special Education 1 Current concept of special education and its position in system of scientific disciplines, basis categories and methods of special education, comprehensive system of care of handicapped in Czech Republic, comparison with foreign countries, integration, inclusion. Therapies. Autism.
Syllabus (in Czech)
  • Témata: 1. Speciální pedagogika pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie 2. Integrace pojem, terminologie, formy integrace, možnosti integrace v současnosti 3. Legislativa týkající se školské problematiky a integrace zákony, vyhlášky, metodické pokyny 4. Diagnostika pojem, předmět, cíle, metody, terminologie 5. Pedagogicko psychologický poradenský systém složení, SPC, PPP a rozdíl mezi nimi 6. Tělesné postižení charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání, DMO, LMD, osobní asistence 7. Mentální postižení - charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnostizdělávání, Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie 8. Zrakové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání 9. Sluchové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání, protetika 10. Narušená komunikační schopnost - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, podpora, možnosti vzdělávání 11. Specifické poruchy učení - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání 12. Poruchy chování - charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení 13. Autismus - charakteristika, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání 14. Kombinovaná postižení - charakteristika, klasifikace, možnosti vzdělávání 15. Vzdělávání romského etnika 16. Alternativní a augmentativní komunikace charakteristika, jednotlivé systémy 17. Chronická onemocnění, alergie, astma, epilepsie 18. Význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních, herní terapie 19. Terapie ve speciálně pedagogické péči canisterapie, hipoterapie
Literature
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. II. Přepracované vydání. Praha : Portál 2003. ISBN 80-7178-821-X.
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno : MSD, 2003. ISBN 80-86633-07-1.
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2006, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/ZS1BK_SP1P