PdF:ZS1BK_SP1P Speciální pedagogika - Informace o předmětu
ZS1BK_SP1P Speciální pedagogika I
Pedagogická fakultajaro 2007
- Rozsah
- 0/0/1. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Dana Brožová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dita Slavíková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Speciální pedagogika 1, ZS1BK_SP1P Současné pojetí speciální pedagogiky a její postavení v systému věd, základní kategorie a metody speciální pedagogiky, komplexní systém péče o postižené u nás, srovnání se zahraničím, integrace, inkluze. Terapie. Autismus.
- Osnova
- Témata: 1. Speciální pedagogika pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie 2. Integrace pojem, terminologie, formy integrace, možnosti integrace v současnosti 3. Legislativa týkající se školské problematiky a integrace zákony, vyhlášky, metodické pokyny 4. Diagnostika pojem, předmět, cíle, metody, terminologie 5. Pedagogicko psychologický poradenský systém složení, SPC, PPP a rozdíl mezi nimi 6. Tělesné postižení charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání, DMO, LMD, osobní asistence 7. Mentální postižení - charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnostizdělávání, Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie 8. Zrakové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání 9. Sluchové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání, protetika 10. Narušená komunikační schopnost - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, podpora, možnosti vzdělávání 11. Specifické poruchy učení - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání 12. Poruchy chování - charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení 13. Autismus - charakteristika, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání 14. Kombinovaná postižení - charakteristika, klasifikace, možnosti vzdělávání 15. Vzdělávání romského etnika 16. Alternativní a augmentativní komunikace charakteristika, jednotlivé systémy 17. Chronická onemocnění, alergie, astma, epilepsie 18. Význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních, herní terapie 19. Terapie ve speciálně pedagogické péči canisterapie, hipoterapie
- Literatura
- ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. II. Přepracované vydání. Praha : Portál 2003. ISBN 80-7178-821-X.
- VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno : MSD, 2003. ISBN 80-86633-07-1.
- VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2007/ZS1BK_SP1P