ZS1MK_DTDT Didaktická technologie

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Pavel Konupčík (cvičící)
Garance
PaedDr. Pavel Konupčík
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 180 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/180, pouze zareg.: 0/180
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Práce učitele se statickou projekcí Internetové multimediální aplikace ve výuce Videosystémy ve škole Tvorba prezentací a agenda ve škole
Osnova
  • Sylabus předmětu Didaktická technologie (2006/07) Práce učitele se statickou projekcí Příprava podkladů pro projekci zpětným projektorem (makrodiapozitivy, transparenty, průhledné fólie) Příprava materiálů pro projekci vizualizérem (textové materiály, fotografie, drobné trojrozměrné předměty, výstřižky z papíru, textilií, .) Práce s digitálním fotoaparátem (akce školy, dokumentace krizových situací, dokumentace prací žáků, soutěží, ), projekce fotografií Tisk a kopírování materiálů pro projekci (černobílý, barevný, na papír a průhledné fólie) Příprava vyučovací jednotky podporovanou statickou projekcí Internetové multimediální aplikace ve výuce Příprava výuky a školních akcí s využitím vhodných www stránek Vyhledávání informací, zadávání úkolů žákům Začlenění Internetu do vyučovací jednotky Přenos obrazu a zvuku pomocí Internetu, videokonference Informační systém Masarykovy univerzity Školní výukové programy, přehled a zařazení do výuky Videosystémy ve škole Práce s digitální kamerou ve škole i při mimoškolních akcích Úprava záznamu digitální střižnou s využitím didaktických zásad Přepis na kazetu VHS, včlenění videosekvence do vyučovací jednotky Výukové videoprogramy: přehled, katalogy Vlastní návrh vhodné videosekvence Záznam a následný rozbor vyučovací jednotky Tvorba prezentací a agenda ve škole Příprava skenování snímků s pedagogickou tématikou Zvukový záznam školní činnosti digitálním záznamníkem Www kamerka a její možnosti v pedagogickém procesu Sestavení výukové prezentace Řídící software ve školských zařízeních Pedagogický software
Literatura
  • http:/boss.ped.muni.cz/multimedia
Metody hodnocení
Konzultace zakončené zkouškou. Otázky ke zkoušce viz "Informace učitele". Další podmínky úspěšného složení zkoušky: 1/ osnova, 2/ ukázky - - viz konzultace.
Informace učitele
Otázky ke zkoušce z DT /jaro 2007/ ZS1MK_DTDT - - ZS1MP_DTDT 1/ Aplikace zpětného projektoru s využitím jeho příslušenství v pedagogické praxi. Zhotovení transparentní (fólie) předlohy, didaktické zásady při realizaci transparentu. Stínová projekce, transparentní modely s pohyblivými prvky. 2/ Zhotovení transparentní předlohy (fólie) na počítači, vkládání obrázků a textu – sestavení transparentu, didaktické zásady při realizaci transparentu. Projekce zpětným projektorem. 3/ Projekce vizualizérem, velkoplošná projekce. Laserové ukazovátko. Uveďte, které obrazové předlohy, předměty můžete snímat vizualizérem. Podmínky velkoplošné projekce s využitím vizualizéru v pedagogické praxi. 4/ Aplikace diaprojekce a ve vyučovacím procesu. Projekční plátna, diafilmy diapozitivy. Možnosti promítání klasickým (Medirex) a moderním projektorem (EC 150). 5/ Interaktivní tabule, základní funkce, ozvučení. 6/ Digitální fotografie při práci učitele, výhody. Třídění fotografií, šablony, tisk (Zoner 6). Digitální fotoaparáty, příslušenství, přenos do PC, archivace, papírové fotografie. 7/ Multimediální počítač: zvuk, televize, teletext, CD–ROM, DVD, interaktivní výukové a zábavné programy. Herní výchovné prvky .Využití v učitelské praxi. 8/ Práce s Internetem ve škole, informace získané prostřednictvím Internetu. Obsah některých www stránek vhodných pro učitele a děti. 9/ Informační systém Masarykovy univerzity. Strojový překlad Internetových stránek, nebo textu z angličtiny (němčiny). 10/ Navrhněte osnovu vyučovací hodiny s využitím Internetu. Za jakých podmínek můžete zadávat dětem úkoly z Internetu, vyberte několik vhodných úkolů pro žáky z www stránek. Připravte pomocí informací z Internetu školní výlet, exkurzi, nebo jinou školní akci. 11/ Realizace spojení obrazem, zvukem a ON-line posílání zpráv po Internetu (videokonference). Vyučování pomocí Internetu. Skype. 12/ Projekce výukového videopořadu, výběr vhodného videopořadu pro výuku. Pedagogické využití videomagnetofonu, televizního přijímače a teletextu při přípravě na výuku a ve výuce. 13/ Záznam obrazu a zvuku snímací kamerou, přepis a střih záznamu z videokamery na videokazetu VHS (standardní formát) s uplatněním pedagogických zásad. Metodický postup záznamu kamerou v pedagogické praxi. Didaktické chyby při záznamu činnosti dětí. 14/ Využití digitální videokamery s možností digitálního střihu v pedagogické praxi. Ukládání záznamu do PC a další zpracování - editace videosekvencí (software Studio 9). Navrhněte činnost s dětmi, s využitím videokamery: ve škole, při mimoškolní činnosti dětí. 15/ Další možnosti počítače ve škole i mimo školní prostředí. Funkce vybraných periferií počítače. Využití periferií v pedagogické praxi. (tiskárny, www kamera, skener, mobilní telefon, ….). 16/ Záznam zvuku pomocí mikrofonu nebo analogového záznamníku do počítače (software Audacity). Uveďte některé možnosti editace zaznamenaného zvuku. Archivace zvuku. Využití záznamu zvuku v pedagogické praxi. 17/ Příprava prezentací k vybranému tématu, škola - pracoviště, jako motivace ve výuce i mimoškolní činnosti realizované programem PowerPoint. Sestavení jednotlivých snímků s využitím vhodných periferií počítače. 18/ Řídící software ve školských zařízeních (počítačové učebny). Pedagogický software pro vedení školy a pro učitele.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.