PdDR_DZT Diagnostics pupil and school classes

Faculty of Education
Spring 2009
Extent and Intensity
0/0/10. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Diagnostika žáka a třídy je interdisciplinární oblastí, s níž se setkává učitel, ale i badatel. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli účelu diagnostiky žáka a třídy a uměli použít základní diagnostické metody a techniky, včetně interpretace výsledků.
Syllabus (in Czech)
  • Předmět a základní pojmy pedagogické diagnostiky. Proces diagnostikování jeho fáze, metody a techniky, výsledky a jejich interpretace. Vztah diagnostikování a výzkumu žáka a třídy. Diagnostikování kognitivní vybavenosti žáka: schopností, vědomostí a dovedností žáků, stylů učení, žákova pojetí učiva, tvořivosti. Metody a techniky diagnostikování testy (příklady různých druhů testů schopností a inteligence), didaktické testy, dotazníky, posuzovací škály, otázky a úlohy, volné písemné práce, pojmové mapy, kresby žáka. Diagnostikování afektivních dispozic a vlastností žáka: postojů, morální vyspělosti, motivovanosti k učení, zájmů a potřeb žáků. Přehled metod a technik diagnostikování, používaných školními a poradenskými psychology, a metod aplikovatelných učitelem. Diagnostikování třídy: vztahů mezi žáky a klimatu školní třídy. Metody a techniky diagnostikování pozorování, rozhovor (individuální a skupinový), sociometrické techniky, dotazníky klimatu školní třídy.
Assessment methods (in Czech)
Typ zkoušky: ústní Navrhnout (popř. vybrat z již dostupných zdrojů) a ověřit (použít) diagnostické metody a techniky k diagnostikování vybraných (studentem zvolených) kognitivních nebo afektivních vlastností (dispozic) žáka nebo metod k diagnostikování třídy. Interpretovat získaná data.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2006, Spring 2007, Autumn 2007, Spring 2008, Autumn 2008, Autumn 2009, Spring 2010, Autumn 2010, Spring 2011, Autumn 2011, Spring 2012, Autumn 2012, Spring 2013, Autumn 2013, Spring 2014, Autumn 2014, Spring 2015, Autumn 2015, Spring 2016.
  • Enrolment Statistics (Spring 2009, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2009/PdDR_DZT