PdF:PdDR_APOD Topical problem didactics - Course Information
PdDR_APOD Topical problem professional didactics
Faculty of EducationSpring 2010
- Extent and Intensity
- 0/0/10. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- RNDr. Růžena Blažková, CSc. (lecturer)
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (lecturer)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Eva Minářová, CSc. (lecturer)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (lecturer)
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (lecturer)
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc. (lecturer)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Institute for Research in School Education – Specialized Units – Faculty of Education
Contact Person: Marie Baráčková - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Education (programme PdF, D-PD) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Oborové didaktiky se emancipují od přílišné závislosti na obecné didaktice, ale proces osamostatňování od mateřského oboru probíhá pomalu. Úkoly, před nimiž dnešní škola stojí, aby oborové didaktiky výrazněji ovlivňovaly edukační procesy ve škole. Na prvním místě je třeba věnovat pozornost problematice kurikula daného vyučovacího předmětu a vymezit základní učivo, standardy a kompetence, a to v souladu s celkovým pojetím současné reformy. S tím souvisí propracování instrumentária vhodných výukových metod a didaktických prostředků, včetně moderní didaktické techniky a e-learningu. Cíle předmětu je, aby studenti pochopili tyto souvislosti a dovedli je aplikovat na didaktiku svého předmětu.
- Syllabus (in Czech)
- Pedagogika, pedagogické disciplíny a jejich vzájemné vztahy. Modely obecné a oborové didaktiky. Konstituování oborových didaktik jako relativně samostatných disciplín. Oborová didaktika a mateřská disciplína (obor). Obecná problematika kurikula. Kurikulum vyučovacího předmětu, roviny kurikula. Základní, kmenové, exemplární, jádrové učivo. Výukové metody daného vyučovacího předmětu. Analýza učebnic v daném předmětu. Didaktické prostředky a moderní didaktická technika. Využití e-learningu v daném vyučovacím předmětu. Specifičnost výuky v daném vyučovacím předmětu. Mezipředmětové vztahy, koordinace a integrace vyučovacích předmětů. Úloha oborových didaktik při realizaci školního vzdělávacího programu. Specifičnost výzkumů v oborových didaktikách.
- Assessment methods (in Czech)
- Typ zkoušky: ústní Nejméně 3 konspekty z literatury, případně metodicky zpracované materiály pro výuku.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2010, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2010/PdDR_APOD