PdDR_APOD Topical problem professional didactics

Faculty of Education
Spring 2010
Extent and Intensity
0/0/10. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (lecturer)
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (lecturer)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Eva Minářová, CSc. (lecturer)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (lecturer)
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (lecturer)
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc. (lecturer)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Institute for Research in School Education – Specialized Units – Faculty of Education
Contact Person: Marie Baráčková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Oborové didaktiky se emancipují od přílišné závislosti na obecné didaktice, ale proces osamostatňování od mateřského oboru probíhá pomalu. Úkoly, před nimiž dnešní škola stojí, aby oborové didaktiky výrazněji ovlivňovaly edukační procesy ve škole. Na prvním místě je třeba věnovat pozornost problematice kurikula daného vyučovacího předmětu a vymezit základní učivo, standardy a kompetence, a to v souladu s celkovým pojetím současné reformy. S tím souvisí propracování instrumentária vhodných výukových metod a didaktických prostředků, včetně moderní didaktické techniky a e-learningu. Cíle předmětu je, aby studenti pochopili tyto souvislosti a dovedli je aplikovat na didaktiku svého předmětu.
Syllabus (in Czech)
  • Pedagogika, pedagogické disciplíny a jejich vzájemné vztahy. Modely obecné a oborové didaktiky. Konstituování oborových didaktik jako relativně samostatných disciplín. Oborová didaktika a mateřská disciplína (obor). Obecná problematika kurikula. Kurikulum vyučovacího předmětu, roviny kurikula. Základní, kmenové, exemplární, jádrové učivo. Výukové metody daného vyučovacího předmětu. Analýza učebnic v daném předmětu. Didaktické prostředky a moderní didaktická technika. Využití e-learningu v daném vyučovacím předmětu. Specifičnost výuky v daném vyučovacím předmětu. Mezipředmětové vztahy, koordinace a integrace vyučovacích předmětů. Úloha oborových didaktik při realizaci školního vzdělávacího programu. Specifičnost výzkumů v oborových didaktikách.
Assessment methods (in Czech)
Typ zkoušky: ústní Nejméně 3 konspekty z literatury, případně metodicky zpracované materiály pro výuku.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2006, Spring 2007, Autumn 2007, Spring 2008, Autumn 2008, Spring 2009, Autumn 2009, Autumn 2010, Spring 2011, Autumn 2011, Spring 2012, Autumn 2012, Spring 2013, Autumn 2013, Spring 2014, Autumn 2014, Spring 2015, Autumn 2015, Spring 2016.
  • Enrolment Statistics (Spring 2010, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2010/PdDR_APOD