ZS1BP_CjC4 Současný český jazyk 4 - slovní zásoba a tvoření slov

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (cvičící)
PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_CjC4/01: Út 13:25–14:10 učebna 11, I. Kolářová
ZS1BP_CjC4/02: Út 14:20–15:05 učebna 11, I. Kolářová
ZS1BP_CjC4/03: Út 15:15–16:00 učebna 11, I. Kolářová
ZS1BP_CjC4/04: St 13:25–14:10 učebna 10, I. Kolářová
Předpoklady
Předmět předpokládá znalost základních jazykovědných pojmů a poznatky získané v předmětech Současný český jazyk I - úvod, fonetika a fonologie a Současný český jazyk II - tvarosloví.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Uplatňován je zřetel k potřebám výuky českého jazyka na 1. stupni. Předmět zahrnuje dvě disciplíny: nauku o slovní zásobě (lexikologii) a tvoření slov. Cílem první disciplíny je seznámit studenty se strukturou české slovní zásoby, s její charakteristikou, s kritérii třídění slovní zásoby a stručně také se současnými tendencemi jejího vývoje, především s vlivem přejímání slov z cizích jazyků na její rozvoj. Teoretické poznatky získané na volitelné přednášce a studiem literatury jsou aplikovány při práci s texty. Cílem nauky o tvoření slov je seznámit studenty se slovotvornými postupy v češtině a s hlavními slovotvornými prostředky.
Předpokládá se, že na konci výuky předmětu jsou studenti schopni: - provést analýzu významu slova a jeho struktury, zařadit slovo do příslušné vrstvy slovní zásoby;
- provést slovotvornou analýzu slova (tj. poznat základové slovo a slovotvorný formant, kterým bylo slovo utvořeno);
- poznat správně nebo chybně utvořené slovo.
Osnova
  • 1. Základní pojmy z oblasti nauky o slovní zásobě a tvoření slov.
  • 2. Slovo a pojmenování. Pojmenování jednoslovná a víceslovná.
  • 3. Příslušnost slov ke strukturním a nestrukturním útvarům národního jazyka;příslušnost slov ke stylovým vrstvám; expresivita slova; frekvence slov v současné češtině a v textech různých stylových vrstev. Dobové příznaky slov a víceslovných pojmenování. Charakteristika slov z hlediska původu. (Poznatky jsou využívány při práci s autentickým textem).
  • 4. Rozšiřování slovní zásoby. Přejímání slov z cizích jazyků dříve a dnes.
  • 5. Významové vztahy uvnitř slovní zásoby. Synonymie v textu, její funkce. Antonyma a jejich využití v textu.
  • 6. Vztahy hyperonymicko-hyponymické.
  • 7. Vlastní jména. Druhy vlastních jmen. Vlastní jména ve výuce českého jazyka na 1. stupni základní úkoly.
  • 8. Lexikální rozbor pojmenování.
  • 9. Tvoření slov v češtině. Základní pojmy. Slova motivovaná a nemotivovaná.
  • 10. Druhy tvoření slov v češtině, jejich specifické znaky, produktivita. Slovotvorné kategorie, slovotvorné typy.
  • 11. Příponové tvoření podstatných jmen, přídavných jmen, sloves a příslovcí, slovotvorné kategorie a formální prostředky. Produktivita slovotvorných formantů.
  • 12. Předponové tvoření podstatných jmen, přídavných jmen, sloves a příslovcí 13.
  • Skládání slov v češtině. Zkracování slov. 14. Rozbor stavby slova.
Literatura
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana. Cvičení z nauky o slovní zásobě a tvoření slov pro studující učitelství 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 88 s. ISBN 80-210-3343-6. info
  • ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 380 s. ISBN 80-85866-12-9. info
  • HAUSER, Přemysl. Základní pojmy z nauky o slovní zásobě a tvoření slov. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 49 s. ISBN 8021012862. info
  • HAUSER, Přemysl. Nauka o slovní zásobě. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 195 s. URL info
Výukové metody
- Analýza textu;
- identifikace vybraných jevů v textu;
- problémová metoda;
- řízený rozhovor.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Předmět je ukončen zápočtem.
Předpokladem pro udělení zápočtu je zvládnutí látky obsažené v osnově předmětu, které bude ověřeno písemnou kontrolou po ukončení semestru (v termínech vypsaných vyučující). Písemka obsahuje cca 80-100 slovotvorných a lexikálních jevů, pro úspěšné složení zápočtu musí student správně vyřešit 80 % z nich.
Bližší informace viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=534
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=534
Bližší informace viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=534
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou pro ukončení předmětu zápočtem je úspěšné složení zkoušky z předmětu ZS1BP_CjC2.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.