OP3BK_DANA Andragogika

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/0/.5. 6 hodin. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Znalosti základních pojmů z obecné pedagogiky a obecné didaktiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: - pochopení významu Andragogiky pro učitele střední odborné školy nebo učiliště - získání přehledu v didaktických teoriích pro oblast dospělých - zvládnout po teoretické stránce hlavní andragogické formy a metody - ujasnit si podmínky pro tvořivost dospělých edukantů - pochopit klady a zápory denního, distančního a kombinovaného studia pro edukanta - seznámit se se základy realitzace rekvalifikací - poznat nové možnosti andragogiky (superlearning aj.) - získat informace o možnostech vzdělávání dospělých edukantů v ČR.
Osnova
  • 1. Andragogika, její význam, poslání a zdroje 2. Didaktické teorie pro oblast dospělých 3. Formy a metody v andragogice 4. Tvořivost dospělých 5. Autodidakce 6. Denní, distanční a kombinované studium 7. Nové možnosti andragogiky 8. Možnosti vzdělávání dospělých v ČR 9. Příprava andragoga na vyučování 10. Učební pomůcky a didaktická technika v andragogice 11. Andragogické principy 12. Doplňková témata, prezentace příspěvků
Literatura
    povinná literatura
  • MUŽÍK, Jaroslav. Androdidaktika. Vyd. 2. přeprac. Praha: ASPI, 2004, 146 s. ISBN 8073570459. info
    doporučená literatura
  • BARTÁK, Jan. Jak vzdělávat dospělé. Praha: Alfa, 2008, 197 s. ISBN 9788087197127. info
  • BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2003, 216 s. ISBN 80-86432-23-8. info
  • OURODA, Karel. Vybrané přístroje didaktické techniky. 1. vyd. Brno, VUT: CERM, 2002, 101 s. ISBN 80-214-2357-9. info
  • JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000, 354 s. ISBN 8071848239. info
  • KOHOUTEK, Rudolf a Karel OURODA. Psychologie osobnostních typů učitele. Brno: CERM akademické nakladatelství, 2000, 19 s. ISBN 8072041762. info
  • ŘEHOŘKOVÁ, Marie. Pedagogika dospělých. 1. vyd. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1983, 89 s. info
    neurčeno
  • KOHOUTEK, Rudolf a Karel OURODA. Jak studovat. Brno: CERM akademické nakladatelství, 2000, 20 s. ISBN 8072041517. info
  • Christopher Duke. Adult education: international perspectives from China. 1987.
  • Victor C. X. Wang. Curriculum Development for Adult Learners in the Global Community. 2008.
  • PRŮCHA, Jan. Czech-English dictionary - pedagogy, education, andragogy. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 169 s. ISBN 9788073152178. info
  • BARTÁK, Jan. Profesní vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007, 264 s. ISBN 9788086723341. info
  • LANG, Alfred a Nicole EHLERS. Vzdelávanie cez hranice : vzdelávanie dospelých v Európskych cezhraničných regiónoch. Eisenstadt: Burgenländische Forschungsgesellschaft, 2005, 259 s. ISBN 3901420061. info
  • BARTÁK, Jan. Základní kniha lektora/trenéra. Praha: Votobia, 2003, 222 stran. ISBN 8072201581. info
  • POSPÍŠIL, Oldřich. Pedagogika dospělých :andragogika : (studijní text). Praha: Univerzita Karlova, 2001, 218 s. ISBN 80-7290-064-1. info
  • ENGELSHOVEN, Peter van. Súčasný stav v oblasti vzdelávania dospelých na Slovensku a vzdelávanie dospelých v Európe :vybrané dokumenty projektu. Bratislava: Ústav informácií a prognóz školstva, mládeže a telovýchovy, 1995, 62, 21 s. ISBN 80-7098-057-5. info
Výukové metody
1. Přednáška 2. Konzultace 3. Vizualizace 4. Exkurze
Metody hodnocení
Zápočet. Předmět bude ukončený zápočtem, který proběhne prostřednictvím písemného testu. K úspěšnému absolvování testu je třeba dosáhnout v něm více, než 40 % z celkového počtu bodů za správné odpovědi. Vyžaduje se zároveň aktivní účast na přednášce, to znamená pozorně poslouchat výklad učitele, dávat správné odpovědi na orientační otázky kladené učitelem apod., přemýšlet nad tématem, které je vysvětlováno a nerušit průběh výuky jinými záležitostmi, které se studovaným tématem nesouvisejí). Dále musí následovat také aktivní práce po této přednášce (vypůjčování a intenzívní studium české i jinojazyčné odborné literatury a časopisů, studium elektronických textů, konzultování nejasností s učitelem, malé průzkumy v edukačním terénu, účast na konferencích a odborných seminářích, které pořádá katedra, fakulta apod. atp.), které se více nebo méně týkají studovaného předmětu, aktivní vystupování s referáty na těchto akcích. Žádoucí jsou také pobyty studentů v zahraničí, za účelem získávání zajímavých a důležitých zkušeností z oboru a z tohoto předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, podzim 2013, podzim 2014, jaro 2015.