PdF:SV4BP_ZSP7 Zákl. spec. ped. 7 - etopedie - Informace o předmětu
SV4BP_ZSP7 Základy speciální pedagogiky 7 - etopedie
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SV4BP_ZSP7/01: Po 13:00–14:40 učebna 33, T. Čech
- Předpoklady
- Předmět je určen studentům bakalářského prezenčního oboru Sociální pedagogika a volný čas, specializace Speciální pedagogika.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět uvádí do problematiky etopedie a práce s jedinci s poruchami chování.
Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen:
- orientovat se v problematice přístupu k jedincům s poruchami chování;
- znát možnosti reedukace jedinců s poruchami chování a prevence poruch chování;
- orientovat se v systému odborných pracovišť ve vztahu k dětem s poruchami chování. - Osnova
- Osnova předmětu, okruhy pro závěrečnou zkoušku:
- 1. Etopedie a její pojetí v systému speciální pedagogiky, předmět etopedie, odlišnosti etopedie od ostatních speciálně pedagogických disciplín. Vztah etopedie a sociální pedagogiky.
- 2. Terminologie etopedie, její vývoj, odlišnosti české terminologie, současné trendy.
- 3. Ochrana dětí a mládeže – klíčové dokumenty: Listina základních práv a svobod ve vztahu k ochraně dětí a mládeže, Úmluva o právech dítěte.
- 4. Historický vývoj v přístupech k poruchám chování a jejich řešení, významné osobnosti.
- 5. Charakteristika dítěte (žáka) s problémy v chování a s poruchami chování. Specifika projevů, možnosti intervence a pedagogické práce.
- 6. Hyperkinetické poruchy chování – ADD, ADHD. Základní pravidla intervence a pomoci žákovi.
- 7. Poruchy chování spojené s konfliktem (disociální poruchy) – vyrušování, opoziční chování (vý¬voj vztahu k autoritě, vývoj morálky), nekázeň, neposlušnost.
- 8. Asociální poruchy chování, narušení společenské normy v hodnotovém žebříčku dítěte. Záškoláctví, lež, krádež, šikana, agrese a další asociální poruchy chování.
- 9. Rodina jako rizikový faktor problémového chování. Sociální prostředí, jeho vliv na vznik a rozvoj poruch chování a význam pro modifikaci chování.
- 10. Integrace/inkluze jedince se znevýhodněním (poruchou chování) jako prevence narušení jeho sociálního chování a sociálních vazeb.
- 11. Vzdělávání dětí s PECH. Nástin školských právních norem ve vztahu k edukaci dětí s poruchovým chováním. Edukace žáků s poruchovým chováním v rámci běžných a speciálních škol. Možnosti prevence a poradenství PECH.
- 12. Institut náhradní rodinné péče; systém školských zařízení pro ústavní a ochranou výchovu.
- Literatura
- povinná literatura
- VOJTOVÁ,V. Edukace žáků s poruchami chování. In Vítková, M. (ed.) Integrativní školní pedagogika. Brno : MSD, 2003, s.191-203. ISBN 80-214-2359-5.
- VOJTOVÁ,V. Poradenství v rámci školy. In Vítková, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003, s.176-182. ISBN 80-214-2359-5.
- ONDRÁČEK, P. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo… Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6.
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly etopedie I., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 1.vyd. Brno: MU v Brně, 2004, 94 s. Učebnice. ISBN 80-210-3532-3. info
- doporučená literatura
- Children behaving badly : could my child have a disorder? (Orig.) : Nejčastější poruchy chování dětí : jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. info
- MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 1998.
- VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
- Zákon o rodině a související předpisy sociálně-právní ochrany dětí. Ostrava, ÚZ, Sagit, číslo 666, 2001.
- ČERNÍKOVÁ, V, MAKARIUSOVÁ, V., SEDLÁČEK, V. Sociální ochrana. Praha : 1996, ISBN 80-85981-36-X.
- KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách, 1.vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.
- BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH, L. Sociální práce na ulici, 1.vyd. Brno : Jan Šabata. ISBN 80-7239-048-1.
- ELLIOTT, J; PLACE, M. Dítě v nesnázích, 1.vyd.. Havlíčkův Brod : Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0.
- Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
- VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246- 0015-3.
- Zákon č. 218/2003 Sb. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů ze dne 25. června 2003.
- ČECH, T. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-00-4.
- KOLÁŘ, M. Bolest šikanování, 1.vyd. Praha : Portál,1998. ISBN 80-7178-513-X.
- ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Střediska výchovné péče. In Vítková, M Otázky speciálně pedagogického poradensví. Brno : MSD, 2003, s.191-193. ISBN 80-214-2359-5.
- KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie, 4.vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-657-8.
- VOCILKA, Miroslav. Vybrané statě z etopedie. Vyd. 1. Most: Regionální středisko výchovy a vzdělávání, 1994, 91 s. info
- Výukové metody
- Výuka formou seminárních cvičení, vyžadujících pravidelnou individuální přípravu a samostudium studentů. Diskuse, prezentace zadaných úkolů.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář.
Ukončení: zkouška formou kolokvia.
Požadavky na ukončení:
- Aktivní přístup k předmětu a problematice, aktivní účast při návštěvách v zařízeních.
- Úspěšné složení zkoušky. - Navazující předměty
- Informace učitele
- E-learningová podpora výuky: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1242
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/SV4BP_ZSP7