SV4BP_ZSP7 Základy spec. pedagogiky 7 - etopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Rozvrh
Po 7:00–8:40 učebna 53, Po 18:00–19:40 učebna 33
Předpoklady
Předpokladem pro registrování předmětu je studium specializace Speciální pedagogika v rámci oboru Sociální pedagogika a volný čas.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět vymezuje etopedii jako speciálně pedagogickou disciplínu, zabývající se výchovou a vzdělávání jedinců s poruchami chování a emocí. V návaznosti na předmět je koncipována specializace Etopedie ve 3. ročníku studia.
Osnova
  • 1. Etopedie a její pojetí v systému speciální pedagogiky, předmět etopedie, odlišnosti etopedie od ostatních speciálně pedagogických disciplín. Vztah etopedie a sociální pedagogiky. 2. Terminologie etopedie, její vývoj, odlišnosti české terminologie, současné trendy. 3. Historický vývoj v přístupech k poruchám chování a jejich řešení, významné osobnosti. 4. Počátky ústavní péče ve světě a v českých zemích. 5. Osobnostní přístupy k řešení problematiky jedinců s PECH. 6. Kauzální faktory poruch emocí nebo chování. 7. Společensko-kulturní, politický, ekonomický kontext edukace jedinců s PECH. 8. Odlišnost jako rizikový faktor problémového chování. 9. Sociální prostředí a jeho význam pro modifikaci chování. 10. Podmínky školního prostředí pro edukaci jedince s PECH; nástin školských právních norem ve vztahu k edukaci dětí s poruchovým chováním. Edukace žáků s poruchovým chováním v rámci běžných a speciálních školy. 11. Rodina jako rizikový faktor problémového chování. 12. Osobnost dítěte jako rizikový faktor problémového chování. 13. Charakteristika dítěte (žáka) s problémy v chování a s poruchami chování. 14. Poruchy chování spojené s konfliktem – vyrušování, opoziční chování (vývoj vztahu k autoritě, vývoj morálky). 15. Záškoláctví, lež, krádež. 16. Vývojové poruchy chování – ADD, ADHD. 17. Integrace (inkluse) jedince se znevýhodněním jako prevence narušení jeho sociálního chování 18. Institut náhradní rodinné péče; institucionální náhradní rodinná péče (systém školských zařízení pro ústavní a ochranou výchovu). 19. Listina základních práv a svobod ve vztahu k ochraně dětí a mládeže, Úmluva o právech dítěte 20. Výchovně vzdělávací proces a možnosti prevence PECH.
Literatura
  • Children behaving badly : could my child have a disorder? (Orig.) : Nejčastější poruchy chování dětí : jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. info
  • ONDRÁČEK, P. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo… Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6.
  • ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Střediska výchovné péče. In Vítková, M Otázky speciálně pedagogického poradensví. Brno : MSD, 2003, s.191-193. ISBN 80-214-2359-5.
  • KOLÁŘ, M. Bolest šikanování, 1.vyd. Praha : Portál,1998. ISBN 80-7178-513-X.
  • VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246- 0015-3.
  • VOJTOVÁ,V. Edukace žáků s poruchami chování. In Vítková, M. (ed.) Integrativní školní pedagogika. Brno : MSD, 2003, s.191-203. ISBN 80-214-2359-5.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
  • KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie, 4.vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-657-8.
  • ELLIOTT, J; PLACE, M. Dítě v nesnázích, 1.vyd.. Havlíčkův Brod : Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0.
  • ČERNÍKOVÁ, V, MAKARIUSOVÁ, V., SEDLÁČEK, V. Sociální ochrana. Praha : 1996, ISBN 80-85981-36-X.
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách, 1.vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.
  • Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
  • Zákon o rodině a související předpisy sociálně-právní ochrany dětí. Ostrava, ÚZ, Sagit, číslo 666, 2001.
  • Zákon č. 218/2003 Sb. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů ze dne 25. června 2003.
  • BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH, L. Sociální práce na ulici, 1.vyd. Brno : Jan Šabata. ISBN 80-7239-048-1.
  • ČECH, T. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-00-4.
  • VOJTOVÁ,V. Poradenství v rámci školy. In Vítková, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003, s.176-182. ISBN 80-214-2359-5.
  • MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 1998.
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly etopedie I., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 1.vyd. Brno: MU v Brně, 2004, 94 s. Učebnice. ISBN 80-210-3532-3. info
  • VOCILKA, Miroslav. Vybrané statě z etopedie. Vyd. 1. Most: Regionální středisko výchovy a vzdělávání, 1994, 91 s. info
Metody hodnocení
Požadavky pro ukončení předmětu: - Aktivní přístup k předmětu a problematice, aktivní účast při návštěvách v zařízeních. - Zpracování seminární práce na vybráné odborné téma (zadáno v semináři). - Úspěšné složení zkoušky.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.