PdF:SV4BP_SP2a Specializace 2a - etopedie - Informace o předmětu
SV4BP_SP2a Specializace 2a - etopedie
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předpokladem pro registrování předmětu je studium specializace Speciální pedagogika v rámci oboru Sociální pedagogika a volný čas a splnění předmětu SV4BP_ZSP7 Základy speciální pedagogiky 7 - etopedie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je kompetentní znalost speciálně pedagogického procesu edukace v etopedii, v aplikaci jejích postupů v edukační praxi škol i v zařízeních preventivně výchovné péče a pro výkon ústavní a ochranné výchovy. V předmětu je kladen důraz na aktivní participaci studentů během výuky, na individuální přípravu (čtení textů a psaní jejich reflexí), na rozvíjení schopnosti nahlížet etopedickou problematiku kriticky a kreativně - samostatně i ve spolupráci s kolegy.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti mít základní vědomosti o souvislostech poruch chování a emocí, o rizikových i protektivních faktorech ovlivňujících rozvoje PCHE, o jejich projevech a formách, o edukačních potřebách dětí v riziku/s poruchou chování. Budou se orientovat v systému poradenských služeb a výchovných zařízení.
- Osnova
- Etopedie – základní informace, východiska, terminologie, trendy. • Souvislosti poruch chování a kvality života dítěte – aktuálně i do budoucnosti. Porucha chování jako bariéra v přístupu ke vzdělávání a vzdělanosti. • Dynamický přístup k poruchám chování. Cílové skupiny etopedie. Teorie rezilience – ochranné a rizikové faktory. Včasná (raná) intervence. Definice poruchy chování. Porucha řízeného chování, neposlušnost a opoziční chování u dětí • Speciálně pedagogický proces v etopedii, principy, cíle a úkoly, fáze (prevence, intervence, rehabilitace). Informovaná intervence. • Spolupráce pedagogů se školním poradenským pracovištěm a externími institucemi (PPP, SVP, OSPOD). Systém poradenských a intervenčních zařízení. • Systém školských výchovných zařízení (preventivně výchovná péče, ústavní a ochranná výchova), tzv. náhradní výchovná péče. • Vedení případu. Základní způsoby hodnocení chování a vyhodnocení situace dítěte/žáka (strukturované hodnocení chování, situace). Uvažování v kontextu 3P strategií. Perspektivní orientace. Plánování intervence, zásady. • Legislativní rámec (nejlepší zájem dítěte, úmluva o právech dítěte, zákony, vyhlášky, oficiální dokumenty – OSPOD, Občanský zákoník, metodické pokyny….) • Systémový přístup k řešení edukace žáků s poruchami chování (škola, třída, pravidla kázně, hodnocení, efektivita výuky, individuální výchovný program, individuální výchovný plán, individuální plán rozvoje, standardy péče (ÚV/OV, SVP). • • Poruchy chování spojené s konfliktem - lež, záškoláctví, krádeže. Poruchy chování spojené se závislostí - závislostní chování. Poruchy chování spojená s agresí – agresivita a agrese, vandalismus, loupež, šikana, kyberšikana • Problematika kriminality mládeže (dětí a mladistvých). Trestní odpovědnost mládeže, probace a mediace, alternativy trestů a alternativní tresty, vězeňství. • Syndrom CAN, edukační kontext, vztah k rozvoji PCHE. • Specifika poruchového chování dětí ze sociokulturně znevýhodněných rodin • Poruchy chování spojené s problémy v pozornosti – ADD, ADHD, LMD. Vztah SPCH a PCHE. • Přístupy ke klasifikacím poruch emocí a chování • Vliv vrstevnického okolí na dospívající v riziku/s problémem/s poruchou chování. Identifikace, vzory. Subklutury mládeže.
- Literatura
- povinná literatura
- MATOUŠEK, O.; MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence. 3. vyd. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
- Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
- VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
- ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Střediska výchovné péče. In Vítková, M Otázky speciálně pedagogického poradensví. Brno : MSD, 2003, s.191-193. ISBN 80-214-2359-5.
- VOJTOVÁ,V. Edukace žáků s poruchami chování. In Vítková, M. (ed.) Integrativní školní pedagogika. Brno : MSD, 2003, s.191-203. ISBN 80-214-2359-5.
- VOJTOVÁ,V. Poradenství v rámci školy. In Vítková, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003, s.176-182. ISBN 80-214-2359-5.
- Zákon č. 218/2003 Sb. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů ze dne 25. června 2003.
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly etopedie I., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 1.vyd. Brno: MU v Brně, 2004, 94 s. Učebnice. ISBN 80-210-3532-3. info
- doporučená literatura
- Children behaving badly : could my child have a disorder? (Orig.) : Nejčastější poruchy chování dětí : jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. info
- ČERNÍKOVÁ, V, MAKARIUSOVÁ, V., SEDLÁČEK, V. Sociální ochrana. Praha : 1996, ISBN 80-85981-36-X.
- KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie, 4.vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-657-8.
- BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH, L. Sociální práce na ulici, 1.vyd. Brno : Jan Šabata. ISBN 80-7239-048-1.
- VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246- 0015-3.
- ONDRÁČEK, P. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo… Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6.
- ELLIOTT, J; PLACE, M. Dítě v nesnázích, 1.vyd.. Havlíčkův Brod : Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0.
- KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha : Portál, 2011. 336 s. ISBN 978-80-7367-871-5.
- Zákon o rodině a související předpisy sociálně-právní ochrany dětí. Ostrava, ÚZ, Sagit, číslo 666, 2001.
- ČECH, T. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-00-4.
- ČECH, Tomáš. Škola a její preventivně-výchovná strategie jako předpoklad rozvoje kompetencí dětí. Prevence. Praha: Občanské sdružení Život bez závislosti, 2011, roč. 8, č. 7, s. 4-7. ISSN 1214-8717. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
- VOCILKA, Miroslav. Vybrané statě z etopedie. Vyd. 1. Most: Regionální středisko výchovy a vzdělávání, 1994, 91 s. info
- Výukové metody
- Výuka formou seminárních cvičení, vyžadujících pravidelnou individuální přípravu a samostudium studentů. Diskuse, prezentace zadaných úkolů, setkání s odborníky, projektování preventivních a intervenčních programů atp. Důležitým aspektem propojení s praxí je zpracování hloubkové kasuistiky dítěte s poruchami chování.
- Metody hodnocení
- - docházka a aktivní účast na seminářích - individuální příprava - četba a písemné reflexe četby - ve dvojicích - příprava diskuse o textech - ve skupině - příprava a realizace skupinového projektu - recenze knihy - ve skupinách - jednodenní stáž - zkouška: ústní forma
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Povinná literatura: Elliott, J., & Place, M. (2002). Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie (Vyd. 1.). Praha: Grada. Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče (Vyd. 1.). Praha: Portál. Pelikán, J. (2002). Pomáhat být: otevřené otázky teorie provázející výchovy (1. vyd.). Praha: Karolinum. Doporučená literatura: Bendl, S. (2011). Kázeňské problémy ve škole (Aktualiz. a dopl. vyd.). Praha: Triton. Čapek, R. (2008). Odměny a tresty ve školní praxi (Vyd. 1.). Praha: Grada. Červenka, K., & Vojtová, V. (2013). Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii: Resources for special educational intervention (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita. Fischer, S., & Škoda, J. (2009). Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů (Vyd. 1.). Praha: Grada. Fontana, D. (1997) Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. Heidbrink, H. (1997). Psychologie morálního vývoje (Vyd. 1.). Praha: Portál. Kauffman, J. M., & Brigham, F. J. (2009). Working with troubled children. Verona, Wis: Full Court Press. Kauffman, J. M., & Landrum, T. J. (2013). Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth (10th ed.). Boston: Pearson Education. Kopřiva, K. (2013). Lidský vztah jako součást profese (Vyd. 7., V Portálu 6.). Praha: Portál. Kyriacou, C. (2005). Řešení výchovných problémů ve škole (Vyd. 1.). Praha: Portál. Leona Běhounková. (2012). Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči (Vyd. 1.). Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fak. Macek, P. (2003). Adolescence (Vyd. 2., upr.). Praha: Portál. Matoušek, O. (1999). Ústavní péče (Vyd. 2. přeprac. a rozš.). Praha: Sociologické nakladatelství. Matoušek, O., & Matoušková, A. (2011). Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže (Vyd. 3., aktualiz.). Praha: Portál. Miovský, M., & Bártík, P. (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství: [monografie (Vyd. 1.). Praha: VFN v Praze. Ondráček, P. (2003) Františku, přestaň konečně zlobit, nebo…. Praha: ISV. Pelikán, J. (2004). Výchova pro život (2. přeprac. a rozš. vyd.). Praha: ISV nakladatelství. Petty, G. (2008). Moderní vyučování (Vyd. 5.). Praha: Portál. Pokorná, V. (2010). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování (Vyd. 4.). Praha: Portál. Smolík, J. (2010). Subkultury mládeže: uvedení do problematiky (Vyd. 1.). Praha: Grada. Střelec, S. (Ed.). (2005). Studie z teorie a metodiky výchovy (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita v Brně. Stuchlíková, I. (2002). Základy psychologie emocí (Vyd. 1.). Praha: Portál. Vágnerová, M. (1997). Psychologie problémového dítěte školního věku (1. vyd.). Praha: Karolinum. Vágnerová, M. (2002). Úvod do psychologie (2. vyd.). Praha: Karolinum. Vaníčková, E. (2004). Tělesné tresty dětí: definice - popis - následky (Vyd. 1.). Praha: Grada. Vítková, M. (Ed.). (2004). Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a sociální (2. rozš. a přeprac. vyd.). Brno: Paido. Vojtová, V. (2006) Problematika efektivity výuky žáků s rizikem poruchy emocí a chování. In Vojtová, V. (2008). Kapitoly z etopedie. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti I (2., přeprac. a rozš. vyd.). Brno: Masarykova univerzita. Vojtová, V. (2008). Úvod do etopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. Vojtová, V. (2010). Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita. Vojtová, V., & Červenka, K. (2012). Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování: Educational needs of children at risk and with behavioural disorders (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/SV4BP_SP2a