Bi2MP_PESD Pěstitelství s didaktikou

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/0/2. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi2MP_PESD/01: Út 12:05–13:45 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
Bi2MP_PESD/02: Út 13:55–15:35 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
Předpoklady
Bi2MP_PESP, Bi2MP_PESC V sylabech aktuálního semestru na e-learningu předmětu v IS MU, Brno ČR jsou aktualizovány: přehled studijních materiálů, organizační pokyny a požadavky pro daný předmět. Jsou zde aktualizovány e-learningované studijní materiály.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět z programu „Biologie pro život a zdraví“, který je součástí výzkumného záměru PdF MU "Škola a zdraví pro 21. století". Je realizován ve specializovaném středisku výchovy a vzdělávání pro TUŽ „Kejbaly“ a ve vybraných školách.;
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:;
1, realizovat zkušenostní učení v didaktickém terénu;
2,integrovat aktivizující metody, formy a prostředky ve výuce, především pro oblast Člověk a příroda, Člověk a svět práce (Pěstitelské práce a chovatelství), Člověk a zdraví i průřezová environmentální témata;
3,ve skupině připravit, zrealizovat a analyzovat integrovaný výukový program;
4,ve skupině připravit, zrealizovat a analyzovat výuku, zaměřenou na praktické činnosti a biologické pěstování;
5,ve skupině připravit, zrealizovat a analyzovat výuku, zaměřenou na základy pokusnictví a vrstevnické vyučování;
Cílem je osobnostní rozvoj studenta učitele, vytváření znalostního základu vyučování (knowledge base of teaching) a profesního poznání (professional knowledge) pro výuku oboru dle ŠVP ZV. Obsahem předmětu jsou cvičení, orientovaná na zkušenostní učení v didaktickém terénu. Tzn. nácvik pedagogických dovedností, upevňování znalostí a utváření postojů učitele, důležitých pro schopnost učitele rozvíjet klíčové kompetence a přírodovědnou gramotnost ve výuce dle RVP ZV.
Osnova
  • Úvod do předmětu - programu „Biologie pro život a zdraví Bezpečnost a řád ve specializovaném středisku výchovy a vzdělávání pro TUŽ „Kejbaly“ Fenologická a meteorologická pozorování pro výuku dle RVP ZV. Biologické hospodaření a pěstování pro výuku dle RVP ZV Pěstitelství-oblast Člověk a příroda, Člověk a svět práce (Pěstitelské práce a chovatelství), Člověk a zdraví, průřezová environmentální témata. Pěstitelské práce a chovatelství - klíčové kompetence a přírodovědná gramotnost dle RVP ZV
Literatura
    povinná literatura
  • studijní materiály - e learning předmětu v IS MU
  • Výzkumný ústav pedagogický a Výzkumný ústav pedagogický. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: s přílohou upravující vzdělávání žáků s mentálním postižením. Praha, 2005. ISBN 80-87000-02-1. URL info
    doporučená literatura
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
  • Kotásek, J. a kol.: Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha ČR. Praha :MŠMT. 2001. 68s.
  • VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
  • DOSTÁLEK, Petr, a kol. :Česká biozahrada. Olomouc: Fontána: 2000.185 s.ISBN 80-86179-46-X
    neurčeno
  • GREINEROVÁ, Karin, a kol.:Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť, 1993.319 s. ISBN 80-8521-734-1 Knihovna Kejbaly
  • NOVÁK, J. (2004): Jedovaté rostliny v bytě a na zahradě. Praha: Grada, 81s, ISBN 80-247-0716-0
Výukové metody
teoretická příprava, domácí příprava, e-learning, praktické činnosti, laboratorní cvičení,situační a zkušenostní učení, skupinový projekt, vrstevnické vyučování, skupinová diskuse
Metody hodnocení
Zápočet: 1,aktivní účast na cvičeních a průběžné plnění zadaných úkolů, odevzdání praktické práce 2,Seminární práce: příprava, realizace, analýza výuky - integrovaný výukový program - , odevzdání výsledků v elektronické i tištěné podobě. 3,Zápočtový test na základní pojmy ze zadaných tématických okruhů (na e-learningu předmětu) s aplikací - poznávání a pěstování přírodnin dle seznamu (na e-learningu předmětu).se skládá obvykle z 20 otázek hodnocených 100 body.K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 75 bodů. Pozn. Přesná formulace tématických okruhů, plnění povinností, úkolů, zadání seminární práce a studijní literatura je uvedena v sylabu předmětu v aktuálním semestru na e-learningu předmětu v IS MU, Brno ČR.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.