PdF:SPSPC_ZSP8 Introduction to Special Ed. 8 - Course Information
SPSPC_ZSP8 Introduction to Special Education 8 - Education of Individuals with Severe Disabilities
Faculty of EducationSpring 2015
- Extent and Intensity
- 0/0/8. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable
- Sat 14. 3. 7:30–14:40 Dětské centrum
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme PdF, C-CV)
- Course objectives
- The main objective of the course is to acquire the basic terminology and gain information about the issue of multiple handicap, definitions, classifications, possibilities of education and support. At the end of the course the students should be able to understand and interpret knowledges about the education and support of pupils with profound disabilities.
- Syllabus
- basic terminology to the issue of multiple handicap
- definitions, classifications of severe disabilities and multiple handicap
- possibilities of education of pupils with severe disabilities and multiple handicap (legislation, schools, educational programms)
- possibilities of support of individuals with severe disabilities and their families (legislation, specific aspects of support)
- cerebral palsy
- communication od individuals with severe disabilities
- concept of basic (perception) stimulation
- snoezelen
- canistherapy, hipotherapy
- Literature
- required literature
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 140 s. ISBN 8024411547. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami (Education of Persons with Severe Disability and Multiple Disability). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 186 pp. ISBN 978-80-210-6221-4. info
- HÁJKOVÁ, Vanda and KOL. Bazální stimulace aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. Praha: Somatopedická společnost, 2009. ISBN 978-80-904464-0-3. info
- recommended literature
- HANÁK, Petr a kol. Zkušenosti z aplikace nových metod práce při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno, 2011. ISBN 978-80-254-0022-8.
- Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. Edited by Zora Janovcová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 48 s. ISBN 8021032049. info
- PROCHÁZKOVÁ, L. Role doteku při komunikaci s těžce postiženými jedinci. In HÁJKOVÁ, V. a kol. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. Praha: Somatopedická společnost, o.s., 2009. ISBN 978-80-904464-0-3.
- VÍTKOVÁ, Marie. Edukace žáků s těžkým postižením a svíce vadami. In Integrativní školní (speciální) pedagogika. 1st ed. Brno: MSD, spol. s. r. o., Skorkovského 70a, Brno, 2003, p. 152 - 174. ISBN 80-214-2359-5. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty (Aspects Teaching the Physically Impaired). druhé. Brno: Paido Brno, 2006, 302 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. info
- Teaching methods
- lecture, videos, discussion
- Assessment methods
- written exam (24 questions), oral colloquium
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
- Enrolment Statistics (Spring 2015, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2015/SPSPC_ZSP8