PdF:DCJDR_AAP Psycholinguistics - Course Information
DCJDR_AAP Applied Psycholinguistics
Faculty of EducationSpring 2016
- Extent and Intensity
- 2/0. 10 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. František Tůma, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
Department of English Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Supplier department: Department of English Language and Literature – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Didactics of Foreign Language (programme PdF, D-SPE4) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Studenti v kurzu získají vhled do vybraných problémů zkoumaných v rámci psycholingvistiky. Kurz čerpá z teorií osvojování cizích jazyků, kognitivní a sociální psychologie, teorie komunikace, lingvistiky, sociologie a dalších disciplín, přičemž je kladen důraz na integraci poznatků ve světle řešených koncepčních a metodologických problémů souvisejících s osvojováním/učením se cizího jazyka a jeho používáním v mezilidské interakci (obecně) a v interakci ve výuce cizího jazyka (specificky).
- Syllabus (in Czech)
- Studijní předmět Aplikovaná psycholingvistika je jádrovým předmětem lingvistického bloku a zároveň východiskem pro jeho integraci s blokem didaktickým a pedagogicko-psychologickým. Obsahové zaměření: - Vymezení psycholingvistiky, její interdisciplinární charakter, metody, paradigmata - Teorie osvojování a učení se cizích jazyků. Pohledy na používání cizích jazyků - Kognitivní pohledy na učení se/osvojování cizího jazyka a na používání cizího jazyka v interakci v cizím jazyce - Sociální a dialogické pohledy na interakci. Komunikace a interakce v cizím jazyce (a ve výuce cizích jazyků) - Monologismus a dialogismus jako rámce pro konceptualizaci a výzkum interakce - Dialogické pojetí interakce a sociální pohledy na osvojování/učení se a používání cizího jazyka - Výzkum interakce ve školní třídě pohledem monologických a dialogických přístupů
- Literature
- AUER, Peter. Jazyková interakce. Edited by Jiří Nekvapil - Petr Kaderka - Marek Nekula - Vít Dovalil - Ivo Vas. Vydání první. Praha: NLN, 2014, 305 stran. ISBN 9788074222689. info
- FERNÁNDEZ, Eva M. and Helen Smith CAIRNS. Základy psycholingvistiky. Translated by Jan Chromý. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2014, 298 s. ISBN 9788024624358. info
- Handbook of research in second language teaching and learning. Edited by Eli Hinkel. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005, xxii, 1144. ISBN 0805841814. info
- LOJOVÁ, Gabriela. Individuálne osobitosti pri učení sa cudzích jazykov. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2005, 197 s. ISBN 8022320692. info
- The handbook of second language acquisition. Edited by Catherine J. Doughty - Michael H. Long. Malden: Blackwell Publishing, 2003, ix, 888. ISBN 1405132817. info
- SCOVEL, Thomas. Learning new languages: a guide to second language aquisition. Boston: Heinle & Heinle, 2001, ix, 158. ISBN 083846677X. info
- SCOVEL, Thomas. Psycholinguistics. Oxford: Oxford University Press, 1998, xiii, 135. ISBN 0194372138. info
- MULTHAUP, Uwe. Psycholinguistik und fremdsprachliches Lernen : von Lehrplänen zu Lernprozessen. 1. Aufl. Ismaning: Hueber, 1995, 275 s. ISBN 3190066167. info
- BUTZKAMM, Wolfgang. Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts : natürliche Künstlichkeit : von der Muttersprache zur Fremdsprache [Butzkamm, 1993]. 2. verbesserte und erweitert. Tübingen: Francke Verlag, 1993, xvi, 334 s. ISBN 3-85215-059-0. info
- NEBESKÁ, Iva. Úvod do psycholingvistiky. 1. vyd. Praha: H & H, 1992, 127 s. info
- SKEHAN, Peter. Individual differences in second-language learning. First published. London: Arnold, 1989, vi, 168. ISBN 0713166029. info
- NOIZET, Georges. De la perception a la comprehension du langage : contribution a un modele psycholinguistique du locuteur. Paris: Univesite de Lille, 1983, 348 s. ISBN 2729500154. info
- Teaching methods
- Lecture, class discussion
- Assessment methods (in Czech)
- Způsob zakončení: test, ústní pohovor
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
The course is taught: every other week.
- Enrolment Statistics (Spring 2016, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2016/DCJDR_AAP