PdF:CJ2RC_LDLV Didaktika literatury - Informace o předmětu
CJ2RC_LDLV Didaktika literární výchovy
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/10/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 2. 3. 14:50–19:15 učebna 38, Pá 23. 3. 8:25–11:00 učebna 6, 11:10–12:50 učebna 41
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DAP Český jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Student si v předmětu osvojuje základní teorii předmětu a způsoby její praktické aplikace. Po absolvování předmětu je zejména schopen uplatňovat tradiční i moderní, aktivizující a kreativní metody a formy výuky literatury na základní škole, modifikovat je v souladu s konkrétním obsahem, podmínkami výuky i novými trendy.
- Osnova
- 1. Didaktika literární výchovy jako vědní disciplína. Základní činitelé vyučování literatuře, literární komunikace. 2. Pojetí literární výchovy v RVP ZV, terminologie RVP ZV ve vztahu k terminologii oboru, klíčové kompetence, průřezová témata a literární výchova. 3. Modely literární výchovy, metodické systémy vyučování literatuře. 4. Metodologie výuky literatury na 2. stupni základní školy. 5. Problémové situace a úlohy v literární výchově. Interpretace literárního textu, didaktické aspekty interpretace, metody didaktické interpretace, interpretace a kritické myšlení. 6. Uplatnění aktivizujících metod ve výuce literatury, motivační metody, didaktické hry, tvořivost. Metody tvořivé dramatiky a jejich uplatnění v literární výchově. 7. Organizační formy výuky. Hodnocení zkoušení a klasifikace v literární výchově jako složce předmětu ČJL. 8. Literárně didaktický výzkum. 9. Čítanky pro 2. stupeň ZŠ - koncepce, obsah, didaktická vybavenost, řídící aparát, metodické příručky. Koncipování vlastních učebních materiálů. 10. Žák jako příjemce kultury (žák jako čtenář a divák). Práce s informacemi a informačními zdroji.
- Literatura
- Beránková, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002.
- Lederbuchová, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 1. díl. Plzeň: Vydavatelství ZU, 1995.
- Čítanky a didaktické texty pro 2. stupeň ZŠ - zejm. nakladatelství Alter, Dialog, Fortuna, Fragment, Fraus, Prodos, SPN.
- Jurčo, J., Obert, V. Didaktika literatúry. Bratislava, 1984.
- GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009, 117 s. ISBN 9788073687298. info
- HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Vydání první. Jinočany: H & H, 2007, 157 stran. ISBN 8073190672. info
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
- NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy : (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií) : z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004, 165 s. ISBN 8072901605. info
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 s. ISBN 80-85931-99-0. info
- Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
- VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2., rozš. Praha: Agentura Strom, 1998, 279 s. ISBN 80-86106-02-0. info
- PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
- KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Vyd. 2., přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 186 s. ISBN 8021016949. info
- SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- CHALOUPKA, Otakar. Systém literární výchovy a jeho perspektivy. 1. vyd. Praha: Academia, 1984, 238 s. URL info
- CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982, 572 s. URL info
- CENEK, Svatopluk. Úvod do teorie literární výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 231 s. URL info
- Výukové metody
- Typ výuky: cvičení. Metody: teoretická příprava, diskuse, praktické aktivity, zhodnocení výstupů.
- Metody hodnocení
- Ukončení: kolokvium Požadavky k ukončení předmětu a hodnocení: 1. Zpracování písemné práce - metodicky propracované tematické tříhodinové výukové lekce literární výchovy, v níž budou v adekvátním rozsahu zastoupeny všechny složky obsahu předmětu a pestré formy práce, zejména aktivizují výukové metody a formy organizace činností. 2. Účast v diskusi nad písemnými pracemi.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/CJ2RC_LDLV