XVVp05 Výtvarné projekty s reflektovanou praxí

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/2/0. 2s+1px. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Ovčáčková, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XVVp05/01: St 9:00–10:50 4008, P. Novotná
XVVp05/02: Út 10:00–11:50 4008, P. Novotná
XVVp05/03: Út 10:00–11:50 ateliér 18A, P. Novotná
Předpoklady
Absolvování XVVp04.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je koncipovat a realizovat výtvarné projekty pro předškolní vzdělávání, které nabídnou dětem příležitost vzdělávání přiměřenými zážitkovými metodami a formami.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student bude schopen: - reflektovat praxi výtvarných činností; - uplatňovat zážitkové formy vzdělávání; - koncipovat, realizovat a reflektovat výtvarnou řadu.
Osnova
  • Výtvarné řady a projekty a jejich uplatnění v předškolním vzdělávání. Vzdělávací program jako východisko projektování výtvarných činností. Inspirace a náměty výtvarných činností. Grafomotorické činnosti – rozvoj a uplatnění osvojených dovedností v tvořivých aktivitách. Individualizace a spolupráce v tvůrčím procesu. Utváření vztahu dětí ke kulturním hodnotám, umění a životnímu prostředí prostřednictvím tvorby. Reflexe výtvarných činností v pedagogické praxi (videozáznamy ze souvislé pedagogické praxe) - bude realizována součinnosti s předmětem Teorie a praxe kurikula předškolního vzdělávání.
Literatura
  • Babyrádová, H. (2004) Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: MU. Babyrádová, H. (2005) Výtvarná dílna. Praha: TRITON. David J. (2008) Století dítěte a výzva obrazů. Brno: MU. Davido, R. (2001). Kresba jako nástroj poznání dítěte:[dětská kresba z pohle
Výukové metody
teoretická příprava; výtvarná řada
Metody hodnocení
prezentace a reflexe výtvarných činností (v on-line režimu je nutné mít zapnutou kameru a funkční mikrofon); ústní zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022.