FC1813 Ekopraktikum

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lukáš Pawera, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC1813/Kombi01: Pá 4. 3. 13:00–16:50 laboratoř 86, T. Miléř, L. Pawera
FC1813/Prez01: St 16:00–16:50 laboratoř 86, T. Miléř, L. Pawera
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšíření vědomostí z fyziky o environmentálními přesahy a rozvoj dovednosti provádět praktická měření a experimenty na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na aplikaci vědeckých výzkumných metod od návrhu experimentu až po jeho provedení, vyhodnocení a prezentování výsledků. Student vykoná samostatně nebo v týmu vybraná praktická měření. Do laboratoří jsou zařazeny praktické úlohy a s důrazem na vztah probírané látky k praxi, přírodě, technickým aplikacím apod.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:  Teoretické základy fyzikálních jevů a praktických měření.  Pravidla bezpečnosti práce v laboratoři.  Student dokáže samostatně nebo v týmu provádět praktická měření, zpracovat data, vyhodnotit a interpretovat výsledky.
Osnova
  • V rámci předmětu budou realizovány vybrané úlohy z dané nabídky: 1. Monitorování fotosyntézy (ověření procesu fotosyntézy a respirace rostlin)
  • 2. Měření výparu (experimentální ověření fyzikálních podmínek výparu – jak závisí rychlost výparu vody na slunečním záření, teplotě, větru, vlhkosti vzduchu apod.)
  • 3. Vodní pára v atmosféře, skleníkový jev, měření IR teploměrem
  • 4. Laboratorní ověření vyzařovacího zákona
  • 5. Měření „solární konstanty“, měření spektrálního složení slunečního záření
  • 6. Měření výkonu slunečních vařičů
  • 7. Měření světelného znečištění
  • 8. Měření turbidity atmosféry
  • 9. Pyrolýza, pokusy s dřevoplynovým vařičem
  • 10. Měření produktů hoření analyzátorem spalin
  • 11. Měření turbidity kapalin
  • 12. Základy práce s hmotnostním spektrometrem MALDI
Literatura
    doporučená literatura
  • MILÉŘ a HOLLAN: Klima a koloběhy látek, 2014, Moduly jako prostředek inovace v integraci výuky moderní fyziky a chemie (CZ.1.07/2.2.00/28.0182) http://amper.ped.muni.cz/gw/aktivity/klima.pdf http://amper.ped.muni.cz/gw/aktivity/clima_fluxes.pdf
  • Obnovitelné zdroje energie a možnosti jejich uplatnění v České republice : studie analyzuje současný stav a předpoklady rozvoje v dlouhodobějším horizontu. Praha: ČEZ, 2007, 181 s. ISBN 9788023988239. info
  • KADRNOŽKA, Jaroslav. Energie a globální oteplování : Země v proměnách při opatřování energie. Vyd. 1. Brno: VUTIUM, 2006, 189 s. ISBN 8021429194. info
  • HOLLAN, Jan. Hospodaření s energií. Brno: Regionální sdružení ČSOP Brno, 1994, 40 s. info
    neurčeno
  • AČ, Alexander, Tomáš MILÉŘ a Boris RYCHNOVSKÝ. Vybrané kapitoly z ekologie a environmentální vědy. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2013, 156 s. ISBN 978-80-210-6434-8. info
  • HOLLAN, Jan. Light as a Disruptor to be Quantified. Brno: Brno Uni. of Technology, Faculty of Engineering and Commmunication, Dept. of Physics, 2012. 3 typos corrected after publication info
  • MILÉŘ, Tomáš, Jan HOLLAN, Jan VÁLEK a Petr SLÁDEK. Teachers’ understanding of climate change. In International Conference on Education & Educational Psychology. 2012. ISSN 1986-3020. URL info
  • KADRNOŽKA, Jaroslav. Globální oteplování Země : příčiny, průběh, důsledky, řešení. Vyd. 1. Brno: VUTIUM, 2008, 467 s. ISBN 9788021434981. info
  • ULČÁK, Zbyněk. Trvale udržitelný rozvoj - stručná historie a povaha pojmu. In NAWRATH, Martin. Dynamika systémů a udržitelnost. Soubor učebních textů k implementaci systémového hlediska do vzdělávání. 1. vyd. Brno: Nadace Partnerství, 2007, s. 103-136, 225 s. ISBN neuvedeno. info
  • HOLLAN, Jan. RGB radiometrie digitálními fotoaparáty. In Workshop NDT 2006. B rno: Brno University of Technology, 2006, s. 31-37. ISBN 80-7204-487-7. see files rgb.* (pdf version directly) info
  • MURTINGER, Karel a Jan TRUXA. Solární energie pro váš dům. 2. vyd. Brno: ERA, 2006, vi, 92. ISBN 8073660768. info
Výukové metody
laboratorní cvičení
Metody hodnocení
Prezentace výsledků vlastního experimentu
Informace učitele
https://sites.google.com/site/modulfyzika/
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.