IVVk03 Umění a tvorba 2

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Milada Sommerová (cvičící)
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IVVk03/01: Pá 24. 2. 17:00–19:50 učebna 15, Pá 31. 3. 17:00–19:50 učebna 15, Pá 5. 5. 8:00–9:50 učebna 15, M. Sommerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je rozvoj vlastního tvůrčího potenciálu studentů tak, aby byli schopni své dovednosti a poznatky z výtvarné tvorby aplikovat v didaktické přípravě a pedagogické praxi. Formou výtvarných etud v ploše budeme ve studentech rozvíjet kreativitu a schopnost sebereflexe.
Výstupy z učení
Studenti si osvojí konkrétní výtvarné postupy, projeví základní znalost odborné terminologie. Po absolvování předmětu budou schopni použít výrazové vlastnosti výtvarných médií v ploše, ovládat elementární výtvarné dovednosti a aktivně je využívat ve vlastní tvorbě. Student vytvoří sérii prací v ploše, kterou zkonzultuje. Práce budou tematicky nebo reflektivně navázány na tvorbu konkrétního umělce.
Osnova
  • Teoretická východiska - analýza vybraných výtvarných děl. Praktická výtvarná aktivita s důrazem na malbu, jako nejužívanější výtvarné médium. Osvojení elementárních výtvarných dovedností a jejich aktivní využití ve vlastní tvorbě. Osvojení terminologie vyjadřovacích prostředků malby: tempera, akvarel, kvaš, suchý pastel, olejové barvy. Experimenty s různými materiály a instrumenty, zkoumání výrazových vlastností výtvarných prostředků. Reflexe – rozvíjení komunikačních dovedností s důrazem na etiku projevu a formulování postojů s uplatněním odborné terminologie.
Literatura
    povinná literatura
  • Stadlerová, H. & kol. (2010). ZOP Zkušenost, odbornost a praxe v psychodidaktické přípravě učitele výtvarné výchovy v primárním vzdělávání. Brno: MU PdF.
  • ZHOŘ, Igor. Výtvarná výchova v projektech. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1996, 87 s. ISBN 80-85808-30-7. info
    doporučená literatura
  • Babyrádová, H. (2005). Výtvarná dílna. Praha: TRITON.
  • Roeselová, V. (2000). Proudy ve výtvarné výchově. Praha: SARAH.
  • ZHOŘ, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 165 s. ISBN 8004255558. info
Výukové metody
teoretický kontext, praktické tvůrčí aktivity
Metody hodnocení
ústní konzultace a interpretace
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.