FF:UZB002 Basic Course in Education - Course Information
UZB002 Basic Course in Education
Faculty of ArtsAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (lecturer)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Gabriela Ducháčková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. (seminar tutor)
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková - Timetable
- Tue 11:40–13:15 C33, Wed 13:20–14:55 C41, Thu 8:20–9:55 B31, Thu 16:40–18:15 B31
- Timetable of Seminar Groups:
UZB002/02: No timetable has been entered into IS. K. Šeďová
UZB002/03: No timetable has been entered into IS. K. Korcová
UZB002/04: No timetable has been entered into IS. G. Ducháčková
UZB002/05: No timetable has been entered into IS. R. Švaříček - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 245 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/245, only registered: 0/245 - fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 47 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives
- Subject "Basics of Pedagogy" offer to students a view to methods, targets, forms and subject of educational processes. Offer a summary of the teacher, pupils, pedagogy communication, of curriculum and other problems of contemporary pedagogy.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Pedagogika - její cíl,předmět, postavení, metody. 2. Struktura vědního oboru pedagogika - pedagogické discíplíny a jejich aktuální a naléhavé problémy 3. Základní pojmy výchovy a vzdělání 4. Učitel - ústřední činitel výchovně-vzdělávacích procesů? 5. Žák - subjekt výchovy a vzdělávání, učební styly studentů, nerovnosti ve vzdělávání 6. Kurikulum - jeho vymezení a typologie 7. Škola - proměny vnímání instituce školy, vnitřní rozvoj školy 8. Výchovně - vzdělávací soustava v České republice. 9. Ped. myšlení 20. století u nás i ve světě. 10. Informační prostředí školy současnosti. 11. Alternativní školství. 12. Problémy současné školy.
- Literature
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2006, 271 s. ISBN 8071789445. info
- PRŮCHA, Jan. Czech-English dictionary of education. 1. vyd. Praha: ARSCI, 2005, 138 s. ISBN 8086078507. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
- PRŮCHA, Jan. Učitel :současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN 80-7178-621-7. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 139 s. ISBN 80-7178-584-9. info
- PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. info
- PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ and Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1998, 328 s. ISBN 80-7178-252-1. info
- PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
- Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
- JŮVA, Vladimír and Vladimír JŮVA. Úvod do pedagogiky. 3. dopl. vyd. Brno: Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. 2. upr. vyd. Praha: Portál, 1996, 106 s. ISBN 80-7178-072-3. info
- Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
- PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
- JŮVA, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 2., rozš. vyd. Brno: Paido, 1995, 95 s. ISBN 8085931060. info
- PAŘÍZEK, Vlastimil. Obecná pedagogika. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1994, 71 s. ISBN 80-7066-339-1. info
- Otevřené učení ve 28 krocích. Edited by Bernd Badegruber, Translated by Pavel Kouba. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 118 s. ISBN 80-85282-76-3. info
- VORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky [Vorlíček, 1994]. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 115 s. ISBN 80-7066-982-8. info
- PRŮCHA, Jan. Učení z textu a didaktická informace. Praha: Academia, 1987, 91 s. info
- Assessment methods (in Czech)
- 1 hod přednáška + 1 hod seminář. Podmínkou pro získání 5 kreditů je vykonání zkoušky. Její formu a rozsah určí každý přednášející. Rovněž další požadavky týkající se zakončení kurzu budou specifikovány v konkrétních skupinách.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually. - Listed among pre-requisites of other courses
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2007/UZB002