FF:CLDS27 Problémy VŠ didaktiky - Informace o předmětu
CLDS27 Aktuální problémy vysokoškolské didaktiky české literatury
Filozofická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/2. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Česká literatura (program FF, D-FI4) (2)
- Cíle předmětu
- Výuka v semináři Vybrané aktuální problémy vysokoškolské didaktiky české literatury probíhá blokově formou disputací k následujícím tematickým okruhům:
1. Vedení studentského projektu, seminární a závěrečné práce na VŠ;
2. Příprava semináře pro posluchače bakalářského a magisterského studia;
3. Práce studenta a pedagoga s primární a sekundární literaturou;
4. Příprava a zásady plánování a realizace výzkumu v literární vědě. - Osnova
- Zadávání studentských prací. Techniky hledání, zadávání a rozvíjení tématu studentských prací. Techniky práce s textem.
- Příprava osnovy výuky. Příprava vyučovací hodiny. Vedení hodiny.
- Práce s literaturou, katalog četby.
- Hodnocení studentských prací. Vyhodnocení a didaktická reflexe hodiny a celé výuky.
- Struktura konzultačních hodin.
- Vedení studentských prací. Revize textu. Tvorba posudku.
- Literatura
- doporučená literatura
- Šanderová, Jadwiga: Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. 1. vyd. Praha: Sociol. naklad., 2005. ISBN 80-86429-40-7 .
- FIŠER, Zbyněk, Dagmar DVOŘÁKOVÁ, Jitka CHOLASTOVÁ, Petr KUBĚNSKÝ, Pavla KOPEČNÁ a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 226 s. ISBN 978-80-210-6121-7. info
- KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Vyd. 1. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007, 186 s. ISBN 9788087029121. info
- KAHN, Norma B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Translated by Hana Kašparovská. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 149 s. ISBN 80-7178-443-5. info
- ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ a Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Vydání první. Praha: Leda, 1999, 255 stran. ISBN 8085927691. info
- neurčeno
- Eliášová, Viera a kol. Na stope slovám. Príručka tvorivého písania pe učiteľov slovenského jazyka a literatúry. Bratislava: ŠPÚ; British Council Slovakia, 2007. ISBN 978-80-89225-35-4
- Filka, Jaroslav. Metodika tvorby diplomové práce : praktická pomůcka pro studenty vysokých škol. 1. vyd. Brno : Knihař, 2002. 223 s. ISBN 80-86292-05-3.
- ŠESTÁK, Zdeněk. Jak psát a přednášet o vědě. Illustrated by Hana Kymrová. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 204 s. ISBN 8020007555. info
- ECO, Umberto a Ivan SEIDL. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997, 271 s. ISBN 80-7198-173-7. info
- Výukové metody
- Samostatná práce.
- Metody hodnocení
- z
- Informace učitele
- Výstupem z kurzu v PS 2015 bude Metodický list ke konkrétnímu vyučovanému předmětu na ÚČLK v rámci předmětu Pedagogická činnost I a II (CLDS12 nebo CLDS29).
Metodický list bude zpracován dle jednotné osnovy, konzultován se školitelem nebo jiným didaktikem a odevzdán elektronicky do konce r. 2015.
Protokol k přípravě Metodického listu
1. Název kurzu
2. Cíl kurzu
3. Plán kurzu, seznam všech lekcí, u blokové výuky hodinová dotace lekcí
4. Pomůcky, předpoklady, literatura
5. Očekávané výstupy v podobě kompetencí absolventa
6. Popis plánu jednotlivých lekcí (pro vyučujícího doktoranda):
a) cíl lekce a očekávané dílčí kompetence;
b) metody práce;
c) domácí příprava studentů s úkoly a otázkami (do konkrétní lekce – četba, interpretace, vlastní texty studentů apod.);
d) plán hodiny (co nejpodrobněji vč. zadání dílčích úkol, otázek pedagoga, vč. očekávaných odpovědí u složitějších úkolů);
e) soupis a popis pracovních textů ad. artefaktů pro práci v lekci;
f) zadání domácích úkolů vč. termínů a podmínek odevzdání;
g) soupis didaktických rizik s návrhy řešení;
h) reflexe realizované výuky zacílená na kurz – co se podařilo a proč, co se nepodařilo a proč, event. reflexe realizované výuky se školitelem, návrhy opatření a alternativ;
i) reflexe realizované výuky zacílená na doktoranda – co se doktorand naučil, co se podařilo a proč, co se nepodařilo a proč, event. reflexe realizované výuky se školitelem, návrhy opatření, úprav a didaktických alternativ pro připravovanou výuku;
j) poznámky, odkazy, důležité adresy apod.
Protokol je třeba vnímat dynamicky, slouží doktorandům jako podklad pro individuální přípravu na výuku a má se stát východiskem pro modelový metodický list, který poslouží jako příklad osvědčené praxe pro další eventuální zájemce o problematiku. - Další komentáře
- Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2015/CLDS27