CJVA2B Anglický jazyk pro akademické účely II

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Ivana Malovičová (přednášející)
Mgr. Šárka Roušavá, B.A. (cvičící)
PhDr. Mgr. Libor Štěpánek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Renata Hajslerová (cvičící)
Mgr. Martina Šindelářová Skupeňová (cvičící)
Mgr. Pavel Reich, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ildikó Roller Bresťák (cvičící)
Catherine Niestroj (cvičící)
Irina Ghindeanu (cvičící)
Mgr. et Mgr. Petra Trávníková, Ph.D. (cvičící)
Ludmila Vyskupová (pomocník)
Garance
Mgr. Pavel Reich, Ph.D.
Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Filozofické fakultě – Centrum jazykového vzdělávání
Kontaktní osoba: Mgr. Šárka Roušavá, B.A.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJVA2B/A: Po 12:00–13:30 U36, I. Malovičová
CJVA2B/B: Po 14:00–15:40 U36, I. Malovičová
CJVA2B/C: Út 14:00–15:40 U44, I. Malovičová
CJVA2B/D: St 14:00–15:40 U41, I. Malovičová
CJVA2B/E: Po 14:00–15:40 U44, Š. Roušavá
CJVA2B/F: Út 12:00–13:30 U36, Š. Roušavá
CJVA2B/G: Út 14:00–15:40 M117, Š. Roušavá
CJVA2B/H: Pá 10:00–11:40 U36, Š. Roušavá
CJVA2B/I: Pá 12:00–13:30 U36, Š. Roušavá
CJVA2B/J: Po 10:00–11:40 U36, L. Štěpánek
CJVA2B/K: St 10:00–11:35 554, L. Štěpánek
CJVA2B/L: Po 10:00–11:40 U44, R. Hajslerová
CJVA2B/M: Po 12:00–13:30 PC26, R. Hajslerová
CJVA2B/N: Út 10:00–11:40 U36, R. Hajslerová
CJVA2B/O: Út 12:00–13:30 PC25, R. Hajslerová
CJVA2B/P: St 10:00–11:40 U36, R. Hajslerová
CJVA2B/Q: Út 10:00–11:35 A01, M. Šindelářová Skupeňová
CJVA2B/R: Út 11:40–13:15 zruseno D31, M. Šindelářová Skupeňová
CJVA2B/S: Út 15:00–16:35 zruseno D31, M. Šindelářová Skupeňová
CJVA2B/T: St 8:20–9:55 A44, M. Šindelářová Skupeňová
CJVA2B/U: St 10:00–11:35 A44, M. Šindelářová Skupeňová
CJVA2B/V: Čt 10:00–11:35 A42 stara, M. Šindelářová Skupeňová
CJVA2B/W: Čt 11:40–13:15 A42 stara, M. Šindelářová Skupeňová
CJVA2B/X: Po 10:00–11:35 zruseno D31, P. Reich
CJVA2B/Y: Po 11:40–13:15 zruseno D31, P. Reich
CJVA2B/Z: Út 8:00–9:40 U44, P. Reich
CJVA2B/Za: Út 10:00–11:40 U44, P. Reich
CJVA2B/Zb: Čt 8:20–9:55 zruseno D31, P. Reich
CJVA2B/Zc: Čt 14:00–15:40 U44, I. Roller Bresťák
CJVA2B/Zd: Čt 16:00–17:40 U41, I. Roller Bresťák
CJVA2B/Ze: Út 8:00–9:40 U36, I. Ghindeanu
CJVA2B/Zf: Po 10:00–11:35 A45, C. Niestroj
CJVA2B/Zg: Út 8:20–9:55 A44, C. Niestroj
CJVA2B/Zh: Út 10:00–11:35 A44, C. Niestroj
CJVA2B/Zi: Út 13:20–14:55 zruseno D31, C. Niestroj
CJVA2B/Zj: St 8:20–9:55 A41 stara, C. Niestroj
CJVA2B/Zk: St 10:00–11:35 A45, C. Niestroj
CJVA2B/Zl: Čt 8:20–9:55 A44, C. Niestroj
Předpoklady
(!NOW( CJVA2U Uznání anglického jazyka pro akademické účely II (ekvivalent CJVA2B, CJVA2M) )) && (! CJVA2U Uznání anglického jazyka pro akademické účely II (ekvivalent CJVA2B, CJVA2M) ) && (!NOW( cjva2p Online English Course II )) && (! cjva2p Online English Course II )
Tento kurz je PRIMÁRNĚ určen studentům PREZENČNÍHO studia. Ve vyjímečných případech je možné studovat formou samostudia on-line kurz cjva2p na základě udělení výjimky. Absolvování kurzu CJVA1B NENÍ podmínkou pro zápis kurzu CJVA2B. INFORMACE O PREREKVIZITĚ - DIAG. TEST CJVA_t: Vážení studenti, vzhledem k poměrně náročným požadavkům předmětu specializované angličtiny na vašich fakultách a vašim rozdílným vstupním znalostem je důležité, abyste si ověřili, zda tyto znalosti odpovídají standardizovaným požadavkům pro jednotlivé obory. Z tohoto důvodu budete zapsáni do předmětu Diagnostický test. Test tedy mohou skládat jen studenti, kteří mají zaregistrovaný předmět CJVA-t, jinak se výsledky testu nemohou do poznámkového bloku zapsat.Z tohoto důvodu je nutné si předmět CJVA-t zapsat před spuštěním testu. Jeho cílem je rychle a objektivně posoudit, zda vaše znalosti angličtiny oné vstupní úrovni odpovídají. Po vypracování testu si v tzv. interaktivní osnově tohoto předmětu srovnáte své výsledky s Evropským referenčním rámcem pro jazyky a pokud požadované úrovně nedosahujete, rozhodnete se, jak si je doplníte - zda si mezery v gramatice a nedostatečnou slovní zásobu doplníte na některé z jazykových škol, individuálním samostudiem nebo zda se přihlásíte do kurzu Online_A, který nabízí Pedagogická fakulta MU a je bez prezenční výuky. U testu proto nepodvádějte, protože jeho výsledky jsou především ukazatelem pro vás samotné, a pokud budou nadhodnocené, je velmi pravděpodobné, že na studium odborné angličtiny nebudete stačit. Předmět se ani neukončuje, ani za něho nejsou žádné kredity, je to jen služba pro vás, abyste zavčas zjistili své případné nedostatky v angličtině a mohli se podle toho v předstihu zařídit.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 804 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/804, pouze zareg.: 0/804
Jiné omezení: Počet kurzů je limitován kapacitou pracoviště.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu CJVA2B je dosažení úrovně B2 ERR (Evropského referenčního rámce). Jedná se o kurz určený neoborovým studentům angličtiny, který je zaměřen na hlubší rozvoj lingvistických a akademických dovedností s ohledem na oborové zaměření studentů. Výuka se soustředí na tyto prohlubování těchto dovedností:
1. Četba akademických a odborných textů
Student předmětu CJVA2B je schopen porozumět jak hlavním myšlenkám, tak vedlejším bodům složitých textů týkajících se konkrétních i abstraktních témat. Takto je schopen chápat odborný text nejen ve svém oboru, ale i oborech příbuzných.
2. Písemný a ústní projev na dané akademické/odborné téma
Student umí srozumitelnou formou, a to jak při písemném, tak ústním podání, vyjádřit svůj postoj ke konkrétním problémům a následně shrnout hlavní myšlenky obsahové stránky akademického/ odborného textu, přednášky či diskuse. Dokáže své stanovisko logicky zdůvodnit a obhájit. Při vlastní prezentaci na akademicko-odborné téma (v rozsahu 8-10 minut)používá komplexnější jazykové prostředky a komunikativní dovednosti. Poté je schopen vést kratší a efektivní diskusi s posluchači.
3. Poslechové dovednosti
Při poslechu v cizím jazyce je student schopen bez větších problémů porozumět textu s akademicko-odborným zaměřením. V jeho průběhu si dokáže vytvářet poznámky, na jejichž základě si lze text logicky a bez větších chyb reprodukovat. V případě autentických záznamů rozumí hlavním bodům obsahu.
Osnova
  • 1. Presentation Skills 2. Art 3. Education 4. News and Media 5. Women in History 6. World Music 7. Crime and Punishment 8. International Relations 9. Social Sciences 10.Activism
  • V tématu nazvaném Presentation Skills se zaměříte na rozvíjení a zdokonalování velmi praktické dovednosti - jak správně a co nejlépe podat prezentaci na akademické či odborné téma. Zpočátku si zde připomenete hlavní body správného postupu při jejím vytváření a samotném podání. Na několika praktických úkolech skládajících se z poslechových a lexikálních cvičení si osvěžíte užitečnou slovní zásobu, vrátíte se k nejčastějším jazykovým chybám, jichž byste se měli vyvarovat a shrnete si priority, kterými se budete řídit již při přípravě. Tabulka dole Vám nabízí stručný přehled o probírané gramatice, slovní zásobě, jazykových funkcích a dovednostech. Gramatika: Slovesa, předložkové vazby se slovesy. Slovní zásoba: Slovní spojení a fráze používané při prezentacích. Jazykové funkce a dovednosti: Prezentace. Kladení a zodpovídání otázek. Společenská komunikace (pozdravy, představování).
  • 2. The Fine Arts V tématu nazvaném The Fine Arts se budete zabývat výtvarným uměním. V úvodním kvízu si zjistíte, jaké máte všeobecné znalosti z této oblasti. Dále si zde rozšíříte slovní zásobu, která Vám pomůže při diskusích na toto téma, prakticky si procvičíte, jak za pomoci správných výrazových prostředků a gramatických struktur porovnat dva různé předměty, připomenete si, jak co nejlépe zakončit jednotlivé odstavce textu a v závěru si na poslechovém cvičení ověříte své schopnosti porozumění mluvenému slovu. V diskusním fóru nebude chybět ani prostor pro Vaše názory. Tabulka dole Vám nabízí stručný přehled o probírané gramatice, slovní zásobě, jazykových funkcích a dovednostech. Gramatika: Srovnávací věty. Komparativa a superlativa. Slovní zásoba: Výtvarná umění. Jazykové funkce a dovednosti: Porozumění autentickému audiozáznamu. Schopnost vyjádření vlastní myšlenky a názoru, porovnání různých předmětů. Dovednost zakončit jednotlivé části textu.
  • 3. Education V tématu s názvem Education se podrobněji seznámíte s některými problémy vzdělávacího systému v odlišných zemích světa s cílem rozšířit si nejen své znalosti, ale i slovní zásobu, obeznámit se s některými gramatickými jevy a v neposlední řadě si více prohloubit své poslechové dovednosti. Opět zde budete mít řadu možností, jak na základě textů určených ke čtení či okruhu daných otázek formulovat prostřednictvím diskusního fóra své názory, myšlenky a postoje. Tabulka dole Vám nabízí stručný přehled o probírané gramatice, slovní zásobě, jazykových funkcích a dovednostech. Gramatika: Číslovky a předložky. Slovní zásoba: Vzdělání. Jazykové funkce a dovednosti: Porozumění odbornému textu. Poslechové dovednosti: Schopnost prezentovat názor a navrhovat řešení.
  • 4. News and Media V tématu News and Media se zaměříte na jednotlivé sdělovací prostředky a způsob, jakým podávají zprávy. Zopakujete si slovní zásobu spjatou s touto tematikou a na konkrétních cvičeních si prohloubíte své jazykové dovednosti, jakými jsou čtení a porozumění obsáhlejším textům, poslechové dovednosti a schopnost diskutovat prostřednictvím fóra. Tabulka dole Vám nabízí stručný přehled o probírané gramatice, slovní zásobě, jazykových funkcích a dovednostech. Gramatika: Pasivum a aktivum. Slovní zásoba: Sdělovací prostředky. Jazykové funkce a dovednosti: Čtení odborného textu s porozuměním. Poslechové dovednosti: Schopnost diskutovat na odborné téma.
  • 5. Women in History V tématu nazvaném Women in History si připomenete některé z nejvýznačnějších ženských osobností, jež se významně zapsaly do světové historie. Soustředíte se zde zejména na rozvíjení těchto Vašich dovednosti: schopnost porozumění čtenému textu testovanou pomocí doplňování zadaných slov, cvičení s výběrem možností odpovědi pravda, nepravda (true, false) a poslechové cvičení. Tabulka dole Vám nabízí stručný přehled o probírané gramatice, slovní zásobě, jazykových funkcích a dovednostech. Gramatika: Slovesa. Minulé časy sloves. Modální slovesa. Slovní zásoba: Významné ženy v historii. Jazykové funkce a dovednosti: Schopnost vyjádřit a obhájit názor v diskusi. Poslechové dovednosti. Čtení odborných textů.
  • 6. World Music V tématu nazvaném World Music se budete zabývat různými žánry světové hudby. Velkou část času pochopitelně věnujete poslechovému cvičení, ale dostanete se i k ůkolům kladoucím si za cíl rozšířit Vaši slovní zásobu, dále rozvíjet Vaši dovednost číst a chápat odborné texty psané v angličtině a v neposlední řadě i schopnost diskutovat a vyjadřovat se ke konkrétním otázkám a problémům. Tabulka dole Vám nabízí stručný přehled o probírané gramatice, slovní zásobě, jazykových funkcích a dovednostech. Gramatika: Neurčité číslovky v angličtině (vyjadřování málo, trochu, několik). Slovní zásoba: Světová hudba. Jazykové funkce a dovednosti: Poslechové dovednosti. Čtení odborných textů. Schopnost diskutovat v angličtině na odborné téma.
  • 7. Crime and Punishment V tématu s názvem Crime and Punishment se hlouběji zamyslíte nad problémy, jež jsou úzce spjaty s otázkami zločinu a trestu. Značně si zde rozšíříte slovní zásobu z této oblasti, již potom využijete při diskusích na toto téma. Jistě se zde dozvíte i mnohá zajímavá fakta. Praktická cvičení jsou zaměřena také na schopnost shrnout text či porozumět autentické nahrávce. Tabulka dole Vám nabízí stručný přehled o probírané gramatice, slovní zásobě, jazykových funkcích a dovednostech. Gramatika: Časové a podmínkové věty. Slovní zásoba: Zločin a trest. Jazykové funkce a dovednosti: Schopnost shrnout text. Rozvoj poslechových dovedností. Schopnost číst a správně chápat odborné texty.
  • 8. International Relations V tématu s názvem International Relations si na úvodním kvízu ověříte své praktické znalosti z oblasti mezinárodních vztahů. Poté se dostanete k nové slovní zásobě, kterou si procvičíte na několika lingvistických úkolech, jakými jsou doplňování slov do textu či jejich přiřazování k daným definicím. Dále si své znalosti a dovednosti procvičíte a vyzkoušíte na poslechovém cvičení, při čtení odborného textu a prostřednictvím diskusních otázek. Tabulka dole Vám nabízí stručný přehled o probírané gramatice, slovní zásobě, jazykových funkcích a dovednostech. Gramatika: Spojky. Další spojovací prostředky. Slovní zásoba: Mezinárodní vztahy. Jazykové funkce a dovednosti: Čtení odborného textu s porozuměním. Poslechové dovednosti. Formulace vlastních myšlenek a vyjadřování názoru.
  • 9. Social Sciences V tématu s titulem Social Sciences se nejprve budete zamýšlet nad obecnou definicí tohoto oboru. Dále se budete zabývat smyslem, metodami a teoretickými přístupy tohoto vědního oboru. Z akademických dovedností se soustředíte na schopnost efektivně shrnout odborný text a samozřejmě také na dovednost umět vést diskusi prostřednictvím fóra. Tabulka dole Vám nabízí stručný přehled o probírané gramatice, slovní zásobě, jazykových funkcích a dovednostech. Gramatika: Počitatelná a nepočitatelná podstatná jména. Slovní zásoba: Společenské vědy. Jazykové funkce a dovednosti: Shrnutí akademického a odborného textu. Vyjadřování se při diskusi.
  • 10. Activism V tématu s titulem Activism se na začátku budete zabývat definicemi konkrétních pojmů, které úzce souvisejí s tímto tématem. Velký prostor je zde věnován diskusi zaměřené na tuto problematiku. V části zaměřené na porozumění čtenému textu si vyzkoušíte řadu praktických úkolů včetně rozšíření slovní zásoby. V poslechové části se soustředíte na zachycení konkrétních informací, na něž následně odpovíte v několika otázkách. Tabulka dole Vám nabízí stručný přehled o probírané gramatice, slovní zásobě, jazykových funkcích a dovednostech. Gramatika: Předložková spojení se slovesy. Slovesné tvary. Slovní zásoba: Aktivismus. Jazykové funkce a dovednosti: Rozvíjení diskusních dovedností a schopností porozumět obtížnějšímu akademickému textu.
Literatura
  • A II Seminar materials for the CJVA2B course
  • Effective presentations. Edited by Jeremy Comfort. 1st ed. Oxford : Oxford University Press, 2001. 80 s. ISBN 0-19-457065-7.
  • Giving presentations. Edited by Mark Ellis - Nina O'Driscoll. 6. impr. Harlow : Longman, 1997. 96 s. ISBN 0-582-06441-4.
  • Murphy, R. English Grammar in Use, CUP 1995
  • Swan, M. Practical English Usage, OUP 1995
  • Slabá, D., Strnadová, Z. Obecně odborná angličtina/Professional English, Leda 1995
  • Thomson, A.J., Martinet, A.V.A Practical English Grammar, OUP 1986
  • BBC broadcasting, Euronews and CNN
Metody hodnocení
Typ výuky: Seminární cvičení. Předpokládá se domácí příprava na hodinu. Kurz je ukončen zkouškou, jež se skládá z písemného testu vypracovaného na základě seminárních materiálů označených AII v ISu - aplikace - student - studijní materiály - předmět CJVA2B. Ústní část zkoušky probíhá formou akademických prezentací na odborné téma, a to ve skupinách po dobu celého semestru.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Zkoušku je možné skládat pouze během zkouškového období. Podmínky pro uznávání zkoušky z angličtiny pro FF a FSS najdete ve studijních materiálech tohoto předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Předmět je určen i pro ty studenty, kteří neabsolvovali předmět CJVA1B.
Předmět je vyučován každý semestr.
Výstupní úroveň B2 podle ERR pro hodnocení jazyků. Předmět je i pro ty studenty, kteří nemají absolvovaný předmět CJVA1B, středně pokročilá úroveň - viz sebeevaluační test v IS (Studijní materiály) - minimum 30 bodů z 50.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.