FF:KSCB107 Fonetika souvislé řeči - Informace o předmětu
KSCB107 Fonetika souvislé řeči v čínštině
Filozofická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Hana Třísková, Ph.D. (přednášející), Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Jiří Plucar, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- doc. Lucie Olivová, MA, Ph.D., DSc.
Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Vávrová Mašková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 14:10–15:45 J22
- Předpoklady
- KSCA003 Fonetika čínštiny && KSCA006 Čínština I && ! KSCA007 Čínština II
Předmět navazuje na kurz KSCA003 Fonetika a dále rozvíjí nácvik výslovnosti a náslechu moderní čínštiny na obtížnějším materiálu (delší úseky). Předmět je určen pouze pro studenty prvního ročníku. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Kulturní studia Číny (program FF, B-HS)
- Kulturní studia Číny (program FF, B-MS) (2)
- Cíle předmětu
- - praktický nácvik zvukové stránky putonghua od úrovně slabiky po úroveň věty; důraz na souvislou řeč a suverénní zvládnutí jevů, max. přiblížení rodilému mluvčímu
- osvětlení probíraných jevů pomocí teoretických výkladů o zvukové stavbě putonghua (výklady jak fonologické, tak fonetické); jejich rozsah půjde jen do takové šíře a hloubky, která je vymezena požadavky probíraných praktických dovedností (tj. cílem není komplexní a systematický výklad zvukové stavby putonghua) - Osnova
- OBSAH KURZU:
- 1. Upevnění a doladění dovedností, které byly již probrány v ZS Dosažení optimální výslovnosti dvojslabičných útvarů (správně vyslovené iniciály, finály, tóny, qingsheng). Potřebné teoretické doplnění. Konkrétně:
- segmentální rovina:
- - stručný výklad hierarchického modelu struktury čínské slabiky, založený na tradičních komponentech „iniciála – mediála – hlavní samohláska – terminála“; výklad specifických fonetických vlastností těchto komponentů (významně usnadní správnou výslovnost slabiky)
- - iniciály: stručný přehled fonologického systému iniciál, založeného na pinyinu; opravení výslovnosti obtížných iniciál s využitím názorného obrazového materiálu (sagitální řezy postavení mluvidel; palatogramy)
- - finály: stručný přehled fonologického systému finál založeného na pinyinu; opravení výslovnosti obtížných finál (zejm. dvojhlásky, trojhlásky, finály s nosovým zakončením – tj. kontrast -n, -ng)
- suprasegmentální (prozodická) rovina: pro dvojslabičné útvary – upevnění kombinací 4 tónů, kombinace s qingshengem, sandhí tónů
- 2. Výklad a nácvik suprasegmentálních (prozodických) jevů souvislé řeči Dosažení optimální zvukové podoby celých vět, a to v konkrétním situačním kontextu (adekvátní rozmístění a adekvátní zvukové ztvárnění přízvučných a nepřízvučných slabik + správné členění řeči = správný řečový rytmus; zvládnutí intonační křivky věty; nácvik vyjádření emfáze, emocí). Konkrétně:
- - přízvuk v čínštině: spontánní hovorová putonghua jako stress-timed language (paralela s angličtinou, naopak výrazná odlišnost od češtiny); zvuková realizace přízvuku a „ne-přízvuku“; vztah mezi tónem a přízvukem; (až) drastické modifikace tónů v souvislé řeči
- - klitika a klitikoidy (systematicky nepřízvučná jednoslabičná slova) jako klíčové stavební prvky řečového rytmu
- - „automatizované“ zvládnutí minimálních jednotek – 2-3 slabičných minimodulů
- - variabilní akcentuace dvojslabičných slov
- - zásady členění souvislé řeči, jeho jednotky (mluvní takt; větný úsek = kólon; věta)
- - zásady přízvukování větných členů
- - větný přízvuk (neutrální vs. logický/kontrastivní)
- - větná intonace, její vztah k tónům (“small ripples riding on large waves”)
- - expresivita a vyjádření emocí (pragmatická stránka jazykové komunikace)
- Literatura
- používaný zvukový materiál: zejména Švarný, Oldřich a kol. Hovorová čínština v příkladech I.- IV. Olomouc: UP, 1998. (věty zapsané v prozodické transkripci)
- Výukové metody
- cvičení - praktický nácvik výslovnosti
- Metody hodnocení
- ústní zkouška; pravidelná účast na hodinách (povolena 1 absence v průběhu semestru)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2015/KSCB107