KSCB107 Fonetika souvislé řeči v čínštině

Filozofická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Hana Třísková, Ph.D. (přednášející), Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Jiří Plucar, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. Lucie Olivová, MA, Ph.D., DSc.
Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Vávrová Mašková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 14:10–15:45 J22
Předpoklady
KSCA003 Fonetika čínštiny && KSCA006 Čínština I && ! KSCA007 Čínština II
Předmět navazuje na kurz KSCA003 Fonetika a dále rozvíjí nácvik výslovnosti a náslechu moderní čínštiny na obtížnějším materiálu (delší úseky). Předmět je určen pouze pro studenty prvního ročníku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- praktický nácvik zvukové stránky putonghua od úrovně slabiky po úroveň věty; důraz na souvislou řeč a suverénní zvládnutí jevů, max. přiblížení rodilému mluvčímu

- osvětlení probíraných jevů pomocí teoretických výkladů o zvukové stavbě putonghua (výklady jak fonologické, tak fonetické); jejich rozsah půjde jen do takové šíře a hloubky, která je vymezena požadavky probíraných praktických dovedností (tj. cílem není komplexní a systematický výklad zvukové stavby putonghua)
Osnova
  • OBSAH KURZU:
  • 1. Upevnění a doladění dovedností, které byly již probrány v ZS Dosažení optimální výslovnosti dvojslabičných útvarů (správně vyslovené iniciály, finály, tóny, qingsheng). Potřebné teoretické doplnění. Konkrétně:
  • segmentální rovina:
  • - stručný výklad hierarchického modelu struktury čínské slabiky, založený na tradičních komponentech „iniciála – mediála – hlavní samohláska – terminála“; výklad specifických fonetických vlastností těchto komponentů (významně usnadní správnou výslovnost slabiky)
  • - iniciály: stručný přehled fonologického systému iniciál, založeného na pinyinu; opravení výslovnosti obtížných iniciál s využitím názorného obrazového materiálu (sagitální řezy postavení mluvidel; palatogramy)
  • - finály: stručný přehled fonologického systému finál založeného na pinyinu; opravení výslovnosti obtížných finál (zejm. dvojhlásky, trojhlásky, finály s nosovým zakončením – tj. kontrast -n, -ng)
  • suprasegmentální (prozodická) rovina: pro dvojslabičné útvary – upevnění kombinací 4 tónů, kombinace s qingshengem, sandhí tónů
  • 2. Výklad a nácvik suprasegmentálních (prozodických) jevů souvislé řeči Dosažení optimální zvukové podoby celých vět, a to v konkrétním situačním kontextu (adekvátní rozmístění a adekvátní zvukové ztvárnění přízvučných a nepřízvučných slabik + správné členění řeči = správný řečový rytmus; zvládnutí intonační křivky věty; nácvik vyjádření emfáze, emocí). Konkrétně:
  • - přízvuk v čínštině: spontánní hovorová putonghua jako stress-timed language (paralela s angličtinou, naopak výrazná odlišnost od češtiny); zvuková realizace přízvuku a „ne-přízvuku“; vztah mezi tónem a přízvukem; (až) drastické modifikace tónů v souvislé řeči
  • - klitika a klitikoidy (systematicky nepřízvučná jednoslabičná slova) jako klíčové stavební prvky řečového rytmu
  • - „automatizované“ zvládnutí minimálních jednotek – 2-3 slabičných minimodulů
  • - variabilní akcentuace dvojslabičných slov
  • - zásady členění souvislé řeči, jeho jednotky (mluvní takt; větný úsek = kólon; věta)
  • - zásady přízvukování větných členů
  • - větný přízvuk (neutrální vs. logický/kontrastivní)
  • - větná intonace, její vztah k tónům (“small ripples riding on large waves”)
  • - expresivita a vyjádření emocí (pragmatická stránka jazykové komunikace)
Literatura
  • používaný zvukový materiál: zejména Švarný, Oldřich a kol. Hovorová čínština v příkladech I.- IV. Olomouc: UP, 1998. (věty zapsané v prozodické transkripci)
Výukové metody
cvičení - praktický nácvik výslovnosti
Metody hodnocení
ústní zkouška; pravidelná účast na hodinách (povolena 1 absence v průběhu semestru)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2025.