FF:PAN110 ICT vzdělávání - Informace o předmětu
PAN110 Informační a komunikační technologie ve vzdělávání I
Filozofická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Staudková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 16. 5. až Ne 22. 5. Po 9:10–10:45 B2.33, Po 22. 2. až Pá 6. 5. Po 9:10–10:45 B2.33
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Andragogika (program FF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Tento kurz se zaměřuje problematiku ICT ve vzdělávání. Téma ICT ve vzdělávání je studováno v různých rovinách a z různých pohledů. Studenti se budou věnovat problematice začleňování ICT do školního vzdělávání (např. do práce učitelů, do života školy apod.) a také do vzdělávání dospělých. Důraz je kladen na rovněž na téma, jak lze danou problematiku zkoumat, jaké výzkumy již byly realizovány, jaké přinesly výsledky, kde je možné obecně hledat empirická data o ICT ve vzdělávání apod. Pozornost je věnována rovněž problematice sociálních sítí, ICT v životě a učení dospělých, e-learningu, ale také bezpečnosti dat i bezpečnosti při pohybu ve virtuálním prostředí. Na konci tohoto kurzu by měli mít studenti přehled o obecných otázkách implementace ICT do vzdělávání a možnostech zkoumání dané problematiky, budou znát některé školsko-politické dokumenty týkající se ICT ve vzdělávání, budou schopni vyhledat empirická data k tomuto tématu a interpretovat je. Studenti získají přehled o možnostech (nejenom) didaktického využití ICT ve škole. V neposlední řadě budou schopni využívat některé přístroje moderní didaktické techniky (ICT).
- Osnova
- Úvod do problematiky (zdroje, vymezení tématu apod.)
- ICT ve vzdělávání (obecně-teoretický pohled)
- ICT ve škole a školním vzdělávání a v práci učitele
- ICT ve vzdělávání dospělých
- Výzkum v oblasti ICT
- Literatura
- povinná literatura
- ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning : učení (se) s online technologiemi. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, xix, 226. ISBN 9788073579036. info
- doporučená literatura
- ZOUNEK, Jiří. ICT v životě základních škol. I. vydání. Praha: Triton, 2006, 160 s. Pedagogika. ISBN 80-7254-858-1. info
- neurčeno
- ZOUNEK, Jiří. E-portfolia jako jiný přístup k učení a hodnocení studentů. Řízení školy: Speciál pro střední školy. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2013, roč.10, č. 1, s. 15-17. ISSN 1214-8679. info
- ZOUNEK, Jiří. Online technologie v dnešní škole. Řízení školy. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2013, roč. 10, č. 3, s. 21-23. ISSN 1214-8679. info
- ZOUNEK, Jiří. E-learning – tradice, současnost a budoucnost. In SOJKA, Petr a Martin KVIZDA. SCO 2011, Sharable Content Objects, 7. ročník konference o elektronické podpoře výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 13-27. ISBN 978-80-210-5528-5. URL info
- ZOUNEK, Jiří. Pohled do studentovy dílny aneb Jak vysokoškolští studenti využívají moderní technologie. Část I. Inflow : information journal. Brno: Masarykova univerzita, 2011, roč. 4, č. 4, s. 1-7. ISSN 1802-9736. URL info
- ZOUNEK, Jiří. Pohled do studentovy dílny aneb Jak vysokoškolští studenti využívají moderní technologie. Část II. Inflow : information journal. Brno: Masarykova univerzita, 2011, roč. 4, č. 5, s. 1-7. ISSN 1802-9736. URL info
- ZOUNEK, Jiří. Vysokoškolské studium v éře sociálních sítí (pohledem studentů). In Sborník příspěvků z konference a soutěže eLearning 2010. Hradec Králové: Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, 2010, s. 285-290. ISBN 978-80-7435-067-2. info
- ŠEĎOVÁ, Klára a Jiří ZOUNEK. Jak pracují dnešní učitelé s ICT? Učitelské listy. Praha: Agentura Strom, 2007, roč. 15, č. 3, s. 2-4. ISSN 1210-6313. info
- ZOUNEK, Jiří. E-learning z druhé strany: pohled studentů. In SCO 2005. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, s. 223-228. ISBN 80-210-3699-0. info
- ZOUNEK, Jiří. ICT a prostředí podporující učení a vyučování v současné české škole. In Pedagogický výzkum: reflexe společenských potřeb a očekávání? Olomouc: Katedra pedagogiky s celoškolskou působností PF Univerzity Palackého, ČAPV, 2005, s. 362-365. ISBN 80-244-1079-6. info
- ZOUNEK, Jiří, Rostislav KŘÍŽ a Zuzana KUNZOVÁ. Internet nejen pro studenty : jak hledat a najít. 1. vyd. Praha: Grada, 2003, 104 s. ISBN 8024705702. info
- ZOUNEK, Jiří a Rostislav KŘÍŽ. Internet pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 136 s. ISBN 8024700441. info
- Výukové metody
- vysvětlení zadání seminárních projektů (projektová výuka); společná práce studentů na projektech; prezentace a diskuze o výsledcích projektů;
- Metody hodnocení
- Seminární projekt v písemné podobě; Prezentace v hodině; Písemná zpráva;
- Informace učitele
- Všechny základní informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF, do něhož mají studenti kdykoliv přístup. Základní informace obsahují program kurzu, podmínky jeho absolvování předmětu, témata seminárních prací, požadavky na jejich zpracování, způsoby prezentace prací (jsou-li zadány) apod. Studenti jsou povinni se s těmito podmínkami seznámit.
ADELSBERGER, H., H., COLLIS, B., PAWLOWSKI, J., M. (ed). Handbook on Information Technologies for Education and Training. Berlin, Heidelberg, New York 2002. BAUMGARTNER, P., PAYR, S. Lernen mit Software. Innsbruck, Wien, München 1999. GRIMUS, Margerete. eLearning eTeaching eDucation. Ein Aspekt einer neuen Lernkultur. Brno Wien: Paido, 2003. ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J. Využití počítače při vyučování. Praha: Portál 1998. HENDRICKS, W. Neue Medien in der Sekundarstufe I und II: Didaktik, Unterrichtspraxis. Berlin 2000. HLADIŠ, Petr. Knihovna volně šiřitelných výukových programů. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta informatiky, 2001. Diplomová práce. KALHOUS, Zdeněk, OBST, Otto. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. MAREŠ, Jan, ČIŽINSKÝ, Daniel. Hypertext, hypermédia možnosti využití ve škole. Pedagogika, 1998, roč. 48, č. 3, s. 243-256. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. SKALKOVÁ, Jarmila. Využívání médií jako didaktického prostředku v procesu školního vyučování. Pedagogika, 2002, roč. 52, č. 4, s. 455-462. ZOUNEK, Jiří. Multimédia a škola. Pomáhají multimédia při výuce? Computer, 2001, roč. 8, č. 23, s. 6 - 8. ZOUNEK, Jiří. Počítač, Internet a multimédia v práci učitele. In Novotný, Petr, Pol, Milan (ed.). Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky. Brno 2002. s. 61-73. PRŮCHA, Jan. Učebnice: Teorie a analýza edukačního média. Brno: Paido, 1998. HAUSNER, Milan. Metody pro práci s multimédii I. [cit. 2000-09-08]. Dostupný z: . HAUSNER, Milan. Metody pro práci s multimédii II. [cit. 2000-09-11]. HLADIŠ, Petr. Jak poznáme dobrý výukový program? [cit. 2000-11-27]. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2016/PAN110